Konvertreneszánsz: pezseg az átalakított teherszállítók piaca
A sivatagi tárolóreptereken keresik az alkalmas gépeket, megszületik az első európai átépítő központ, egyre inkább kellenek a keskenytörzsűek.
Tovább tart a légi teherszállítás felívelése: miután az utasszállítás a járvány tetőpontjain szinte teljesen leállt, a cargo-ágazat világszerte megerősödött, és egyáltalán nem csak az egészségügyi felszerelések, vakcinák szállítása okán. A légitársaságok egyre komolyabb számban állítottak be utasgépeik közül – akár bármiféle átalakítás nélkül, vagy a széksorok kiszerelésével – freighter feladatokra.
Hogy a tendencia nem változott, azt ezekben a hetekben leginkább az átalakítási üzletág pezsgésén lehet lemérni. A Lufthansa néhány napja jelentette be, hogy szélestörzsű cargo-gépei, például a 777-esek mellé két A321-esét is végleg átállítja teherszállításra. A gépek megkapják a nagy oldalsó teherajtót, a padló-megerősítést és a más szokásos módosításokat, hogy elsősorban Európán belüli azonnali „same day” szállítás eszközeiként dolgozzanak, főképp az e-kereskedelem igényei szerint. A gépek egyenként 28 tonna árut vehetnek a fedélzetre, az eredeti utastérbe elhelyezett konténerekben, illetve a padlószint alatti rakodótérben.
Az elsőrendű szempont tehát a gyorsaság, illetve a rugalmasság, ami a kisebb kapacitású gépek révén adódik, és nyilván ez vezeti a többi légitársaságot is, amelyeknek szükségük van a szélestörzsű, nagyteljesítményű tehergépek mellett ezekre a keskenytörzsűekre is. A BBAM lízingcég a korábban megrendeltek mellé még tizenkét átalakított gépet állít a flottájába, az eddig szerződöttekkel együtt a 737-800-as konvertált gépparkja harmincegyre nő. Az átalakítást egy új, erre a célra alakított cég végzi Costa Ricában, a Boeing közreműködésével.
Nos igen, a felfutás egyik fékezője, hogy eddig viszonylag kevés cég foglalkozott ezzel az üzletággal. Ugyancsak az elmúlt napok híre volt, hogy az ebben a műfajban igen gyakorlott izraeli IAI létrehozza az első, kifejezetten átépítéssel foglalkozó üzemet Európában, a partner az olasz Atitech, amely már korábban végzett ilyen munkákat, a helyszín Nápoly.
Hírek szerint az amerikai tároló reptereket, amelyekre sokan úgy tekintenek, mint a forgalomból kivont repülőgépek „siralomházára”, egyre sűrűbben keresik fel szakemberek azzal a feladattal, hogy válasszák ki az átalakításra alkalmas gépeket, amelyek visszakerülhetnek a forgalomba áruszállítókként. Egyedül az Arizona állambeli Marana repülőterén a leparkolt mintegy négyszáz közül 40–50 gépet hoztak repülőképes állapotba, hogy átvigyék őket az átépítő központokba, főképp 737-eseket és 767-eseket. Március óta azért lassult le a folyamat, mert a tárolt gépek tulajdonosai kivárnak, abban a reményben, hogy a felfutó légiközlekedés révén magasabb áron tudják eladni a példányaikat. Az Amazon volt az egyik fő vevő, amely a maga Prime Air cargotársaságának az elmúlt időszakban tizenegy Boeing 767-est vásárolt átépítésre a Delta és a WestJet állományából.
Az átalakítás 90–120 napot vesz igénybe, és a költsége egy 767-es esetében 13-14 millió dollár, amennyiért egyébként meg is lehet vásárolni egy használt példányt. De ha egy ilyen gépet ugyanennyiért teherszállítóvá konvertálnak, az a régi vagy az új tulajdonos számára még akár évtizedekig is gazdaságosan üzemeltethető cargokapacitást jelent.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!