Lanovkákat Budára!

iho   ·   2016.10.17. 13:45
00kicsi

A főváros budai oldalának közösségi közlekedését nem lehet egyszerűen megoldani – ez a tény a földrajzi adottságokon alapul. A hegyvidéken jórészt csak a sugaras irányban a Duna felé lefutó völgyekben alakulhattak ki komolyabb főútvonalak, a város és az agglomeráció egyre sűrűbb beépülésével a forgalom egyre nehezebben kezelhető.

A párizsi kötélpálya látványterve... (forrás: Facebook)

Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató Facebook-posztjában egy francia fejlesztésre hivatkozva indította el az ötletbörzét: vajon közforgalmú (azaz nem a jelenlegi zugligeti Libegőhöz hasonlóan a kirándulóforgalmat szolgáló) kötélpályákra hol lenne igény Budapesten? A vs.hu cikkében kapva kapott a Szépvölgyi út felszíni forgalmát kiváltó ötleten, lévén a Kolosy tér és környéke több szempontból is szűk keresztmetszetnek bizonyul.

...és térképe

A Dunával párhuzamos, észak–déli irányú közlekedést a HÉV-en kívül a Budai fonódó villamoshálózat jórészt megkönnyítette, ám – mivel a Szépvölgyi út torkolatával szemben a Margit-sziget és zöldfelülete terül el – a harántirányú, gyűrűs közlekedés a felszínen elképzelhetetlen. Az M5 projekt, azaz a szentendrei és a csepeli/ráckevei HÉV-vonalak összekötése egy margitszigeti állomással oldott volna valamennyit a helyzeten, a tervek azonban úgy tűnik, a fiókban landoltak, a budapesti olimpia fejlesztési tervei nem számolnak ezzel az összeköttetéssel (kérdés, ha Magyarország nem nyer a pályázaton, hogyan változnak a tervek – a szerk.).

A Kolosy téri kötélpálya egyik lehetséges változata<br>(forrás: vs.hu)

A városi kötélpályák létesítése nem új keletű ötlet Budapesten. Főként turisztikai céllal ugyan, de a Gellért-hegyre felvezető (esetleg a Várheggyel összekötő) libegő építése többször is felmerült, de a hetvenes években – a zugligeti vonal megépítése és sikere utáni lelkesedéstől fűtve) kötélpályákat terveztek a Vörösvári úttól hármashatárhegyi átszállással Hűvösvölgyig, és Farkasréttől a Gyermekvasút és a Fogas Széchenyi-hegyi végállomásáig is,

Hajdani budapesti kötélpálya-tervek (forrás: Dr. Nagy Ervin–Dr. Szabó Dezső: Budapest közlekedése tegnap, ma holnap, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1977)

A Párizsban 2021-re tervezett kötélpálya a metró 8-as vonalának végállomásától, Créteilből indulna és öt megállót érintve a 4,4 kilométerre levő Villeneuve-Saint-Georges lenne a végállomás. A kötélpálya húszezer lakót és hatezer munkahelyet szolgálna ki, akár napi tizennégyezer utas szállításával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.