Lefegyverző Airbus A350: a német kormánygépek önvédelmi rendszere

iho/repülés   ·   2025.01.02. 12:00
_lufthansa_technik_a350_

Miközben az Airbus A350 diadalútja egyértelmű, és a típust egyre több légitársaság állítja rendszerbe, eleddig csupán egyetlen ország választotta kormánygépnek a szélestörzsűt: Németország. Berlin most úgy döntött, önvédelmi képességekkel ruházza fel a három repülőgépet.

A magas rangú kormányzati tisztviselők légiszállítására a Bundeswehr három Airbus A350-est tart rendszerben. Az első A350-es különgépet, a Konrad Adenauert (az NSZK első kancellárja) a Bundeswehr 2022-ben, a másodikat, a Német Szövetségi Köztársaság első elnökéről elnevezett Theodor Heuss-t 2023-ban vette át. Tavaly pedig a Kurt Schumacher (névadója a második világháború utáni német demokrácia egyik „alapítója”) érkezett meg. A 350-esek az előd Airbus A340-eseket váltották fel.

Az egyesült államokbeli párhuzam VC–25A-k esetében magától értetődő, hogy azok képesek megvédeni magukat egy föld-levegő támadás esetén. Eddig a német kormány azt az álláspontot képviselte, hogy az A350-esekek – a felmerülő költségek és az üzemeltetés tisztázatlan feltételei miatt – nem kell hasonló képességekkel felruházni, ám a geopolitika helyzet romlása miatt Berlin elkötelezte magát az önvédelmi rendszerek telepítése emellett. Boris Pistorius védelmi miniszter szavai szerint: „…a légierővel szoros együttműködésben modern Airbus A350-eseinket a legkorszerűbb biztonsági funkciókkal látjuk el.”

Ez a valóságban a többnyire vállról indítható rakéták ellen védelmet nyújt védelmet nyújtó DIRCM, az „irányított infravörös ellenintézkedések” önvédelmi zavarórendszert jelenti. Amíg a kormánygépeket illetően a  Bundeswehr A350-esek lesznek az elsők, amelyekre DIRCM-rendszert telepítik, a directed infrared counter measure használata a német légierőnél meglehetősen elterjedt: számos légiutántöltő A330 MRTT, többfeladatú közepes szállítógép Embraer KC-390, sokoldalú turboprop A400M, és még számos további egyéb repülőgép kapta meg az irányított energiájú zavarórendszert. A DIRCM telepítésért a Lufthansa Technik a Bundeswehr VIP-gépeinek karbantartásáért felelős üzletága az izraeli Elbit Systems-szel és az Airbus-szal partnerségben felel.

Jóllehet, a felismerés, miszerint a globális instabilitás megléte, és a  regionális konfliktusok számának emelkedése veszélyt jelent a német kormánygépekre (is) mai keletű, a zavarórendszereket nem máról holnapra telepítik a három madárra. A hivalos német álláspont szerint ugyanis az A350-esek azonnali leállítása veszélyeztetné a működési hatékonyságát, ezért a következő öt évben folyamatosan, a rendszeres karbantartási ellenőrzések során kapják meg repülőgépek a technológiát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek