Leszálltak Marhamben az első RAF-lopakodók

MTI/iho   ·   2018.06.09. 16:15
raf_f-35b_0

A lopakodó technológiájú gépek az amerikai tengerészgyalogság dél-karolinai támaszpontjáról szálltak fel, és útközben, az Atlanti-óceán felett az RAF egyik légi utántöltő repülőgépéről töltöttek újra, majd nyolcórás út után a kelet-angliai Norfolkban működő Marham RAF-támaszponton szálltak le.

Nagy-Britannia összesen százharmincnyolc F-35-ös vásárlására vállalt kötelezettséget, és közülük negyvennyolcat megrendelt a gyártótól, a Lockheed Martin amerikai repülőgép- és hadiipari csoporttól. A Lockheed Martin tájékoztatása szerint az F-35B változat egy-egy példánya jelenleg 122 millió dollárba kerül.

A típus F-35A változatát a világon először Izrael alkalmazta éles bevetésen. Amikam Norkin vezérezredes, az izraeli légierő parancsnoka a múlt hónapban, egy katonai konferencián felfedte, hogy gépek két bevetésen is részt vettek, de azt nem részletezte, hogy hol. Nagy-Britanniának évek óta most van először ismét olyan harci repülőgépe, amely képes függőleges irányú fel- és leszállásra, és amely repülőgép-hordozóról is bevethető.

A pénzügyi válság idején hatalmasra duzzadt költségvetési deficit leszorítását célzó takarékossági program jegyében 2010 óta kivonták a hadrendből és leszerelték királyi haditengerészet korábbi zászlóshajóját, az Ark Royal repülőgép-hordozót, több más hadihajóval és a hordozókról helyből felszállni képes Harrier harci gépekkel együtt.

Az Ark Royal leszerelése óta Nagy-Britanniának nincs repülőgép-hordozó kapacitása, és a Harrierek kivonása óta, az első F-35-ösök megérkezéséig nem voltak helyből felszállni és függőlegesen leszállni képes harci repülőgépei sem. Jelenleg két új repülőgép-hordozó van építés alatt, a Prince of Wales, valamint a Queen Elizabeth, és az F-35-ösöket majd ezekre telepítik.

A Queen Elizabeth hordozót II. Erzsébet királynő már négy éve hivatalosan felavatta a kelet-skóciai Rosyth hajógyárában, de a 70 méter széles, 280 méter hosszú, 65 ezer tonna vízkiszorítású hadihajó csak tavaly kezdte meg a tengeri próbaüzemelést, és várhatóan 2023-ra állhat hadrendbe.

Ez a legnagyobb hadihajó, amelyet Nagy-Britanniában a brit királyi haditengerészet számára valaha is építettek. A még épülő Prince of Wales ugyanilyen méretű lesz. A két hajó gyártási költsége egyenként 3,1 milliárd font (1130 milliárd forint).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.