M43-as autópálya az országhatárig
A sztrádaberuházás kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legelőnyösebb és legolcsóbb érvényes ajánlatot a Duna Aszfalt Kft. nyújtotta be nettó 46,490 milliárd forintos árral – áll a NIF Zrt. közleményében.
A tenderre két pályázó nyújtott be érvényes ajánlatot, a Duna Aszfalt Kft. mellett az – Euroaszfalt Kft., KÖZGÉP Zrt., Magyar Aszfalt Kft. és Swietelsky Magyarország Kft. alkotta – EKMS-M43 Konzorcium.
A kivitelezői szerződést a Duna Aszfalt Kft.-vel várhatóan szeptember 5-én kötik meg. A jelenlegi tervek szerint az országhatárig érő autópályát 2014 szeptemberében adhatják át a forgalomnak.
A térséget kedvezőtlen altalajviszonyok jellemzik, már a korábbi szakasz építése során is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék okozta belvíz. A töltéstestbe ezért 23,1 kilométer hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kell beszállítani, ami nagyban befolyásolja a kivitelezői árat is.
Az új gyorsforgalmi út kétszer két sávos autópálya-keresztmetszettel, burkolt leállósávval csatlakozik az M43 Szeged és Makó közötti szakaszához.
A szakaszon három csomópont épül: a 4415-es, a 4425-ös jelű és 4451-es jelű utak keresztezésénél. Az M43 gyorsforgalmi út új nyomvonala a Hódmezővásárhely–Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes–Újszeged vasútvonalat keresztezi, itt a vasúti felüljáróval oldják meg az átvezetést.
Az új útszakaszon két pihenő is létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya-pihenő Kövegynél.
A beruházás befejeztével az autósok lényegesen gyorsabban és biztonságosabban, gyorsforgalmi úton érhetik el a magyar-román határt. A térség forgalmi helyzete javul, az országhatárra tartó és az onnan érkező jelentős nehézgépjármű-forgalom is erre az útszakaszra terelődik.
A fejlesztés az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg – áll a NIF Zrt. közleményében.