Magyarország a benzinárlista élvonalában

iho/közút   ·   2012.08.15. 08:03

Norvégiában több mint százszor annyiba kerül az üzemanyag, mint Venezuelában. Magyarország a 22. legdrágább a Bloomberg összesítése szerint, ugyanakkor a vásárlóerőt is figyelembe véve a tarifák a 15. legnagyobbak, így a térségben relatíve a hazai árak a legborsosabbak – olvasható a Napi gazdaság cikkében.

Az elmúlt három hónapban átlagosan nyolc százalékkal mérséklődtek a benzinárak globálisan, ez azonban nem egyenletesen oszlik meg az egyes országok között. Például a trenddel szemben Brazíliában 15 százalékkal többet kell dolgozni ugyanannyi üzemanyagért most, mint három hónappal korábban.

A világon Norvégiában kell a legtöbbet fizetni a benzinért, ráadásul az árak közel öt százalékkal még emelkedtek is az elmúlt negyedben, így a skandináv államban alig valamivel kerül többe egy liter benzin, mint 600 forint. Az olajtermelő ország jövedelmi viszonyai mellett (az átlagos napi jövedelem 272 dollár, vagyis több mint 61 ezer forint) azonban vásárlóerő-paritáson csak az 52. legdrágább a norvég üzemanyag. Így támogatni sem kell az árakat, az olajpénzeket pedig inkább az oktatási rendszerre és az infrastruktúrára költik.

A második helyen álló Törökországban valamivel ugyan olcsóbb a benzin, mint Norvégiában, azonban, miután az átlagos napi jövedelem mindössze 30 dollár (mintegy 6800 forint), így az 560 forint körüli literenkénti árat magasabbnak érezhetik a törökök. A török üzemanyagárak több mint felét adók teszik ki, miután az állam elsősorban fogyasztási adókkal igyekszik pénzhez jutni, részben a feketegazdaság nagy terjedelme miatt is. A dobogó harmadik fokán Izrael áll, átszámítva valamivel 550 forint fölötti árakkal. A közel-keleti államban komoly elégedetlenséget és politikai tüntetéseket váltott ki az üzemanyagok drágulása, ezért a kormány beavatkozott, és 2,9 százalékkal mérsékelte az árat június elsején – akkor még a globális trenddel szemben.

A top 10-ben található még Hongkong, Hollandia, Dánia, Olaszország, Svédország és Görögország. A skála másik végén nem meglepő módon olyan olajországok találhatóak, mint az Egyesült Arab Emírségek, Egyiptom, Kuvait, Szaúd-Arábia, vagy Venezuela. Utóbbi egyébként külön kategóriát képvisel még az alacsony benzinárakat kínáló államok között is, ugyanis egy liter benzinért alig kell többet fizetni, mint öt forintot, ez pedig még a nem túl magas, 30 dollár körüli napi jövedelmi átlaghoz mérten is aprópénz. A venezuelaiak a szociális ellátás részének tekintik a benzinárak masszív támogatását, olyannyira, hogy amikor legutóbb 1989-ben a kabinet megpróbálta mérsékelni a kedvezményeket, ami több száz ember halálával járó zavargásokba torkollott.

Magyarország a 22. helyen tartózkodik a listán, azonban a relatív, vásárlóerőt is figyelembe vevő összehasonlítás szerint a magyaroknak a 15. legdrágább a benzin a vizsgált 60 országban, miután a napi átlagos jövedelem 36 dollár (valamivel több, mint 8100 forint). A Bloomberg 407 forint körüli benzinárat ad meg (egyebek mellett az IMF-re, az OECD-re, illetve a Világbankra támaszkodva), vagyis júliusi eleji adatokat vet össze - azóta pedig ismét 430 forint körüli szintre emelkedett a 95-ös hazai átlagára. A negyedév során 12 százalékkal csökkent az ár, így alakult ki a maitól jóval elmaradó tarifa.
Az abszolút ár Szlovákiában ugyan valamivel meghaladta a hazait a vizsgált időszakban (körülbelül 415 forint) és 20. a listán, azonban a magasabb személyes jövedelmek (47 dollár naponta = valamivel több mint 10 600 forint) miatt ez viszonylag kisebb terhet jelent az ottani fogyasztóknak, így ezen a listán csak 21. északi szomszédunk.

A térség országaiban vásárlóerő-paritáson mindenhol olcsóbb a benzin, mint Magyarországon, és Szlovénián kívül abszolút értelemben is – Ausztriában is, ahol pedig az átlagos napi személyes jövedelem 132 dollár (körülbelül 30 ezer forint), közel négyszerese a magyarországinak.

Kapcsolódó hírek