Malév: elmaradt járandóságok, átláthatatlan felszámolás

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.05.22. 14:30

Demonstrációt tartott a Malév négy érdekképviselete kedden délelőtt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előtt. A Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa), a Gazdasági Szakemberek Szervezete, a Magyar Légiutaskísérők Egyesülete (Hunacca) és a Malév Szakszervezeti Szervezete közös petíciót juttatott el a szaktárcát irányító miniszterhez. Ebben Németh Lászlóné minisztertől, a kormánytól és a parlamenti pártok képviselőitől várnak magyarázatot a légitársaság körül kialakult helyzetre. A petíció átvétele után a minisztérium képviselői a helyszínen nem kívántak reagálni a leírtakra, de azt ígérték, a lehető leggyorsabban, hivatalosan válaszolnak, valamint azt az ígéretet adták, hogy a tárca a lehető legtöbbet megteszi a helyzet normalizálásáért.

Az eseményen résztvevő körülbelül kétszáz tiltakozó nehezményezte azt az eljárást, ahogy a munkavállalókkal bánnak. Szerintük semmibe veszik a dolgozókat, nem teljesítik azokat a feltételeket, amikhez minden állampolgárnak joga van. Követelték, hogy a Malév felszámolása során tisztességesen járjanak el a dolgozókkal szemben, időben kapják meg fizetésüket, végkielégítésüket, valamint a felmondási pénzüket. Mint mondják, vannak olyanok, akik 35-40 év munkaviszony után néhány százezer forintos végkielégítést kapnak, pedig több, akár nyolc-tíz millió forint járna nekik.

A sajtó kizárásával adták át a petíciót<br />A képre kattintva galéria nyílik meg!<br />(fotók: a szerző)

Hétfőn megjelent egy közlemény, amely szerint a munkavállalók a januári és a februári munkabérüket a Malév saját forrásából megkapták, a márciusi járandóságokat a bérgarancia alapból kellett lehívni, ez a követelések 97 százalékának kielégítésére volt elég. A közleményben a dolgozók azt az ígéretet kapták, hogy az áprilisi bérek utalását május 22-én, azaz a demonstráció napján megkezdik. Ezen felül Németh Lászlóné azt is közölte, hogy még 500 millió forinthoz férhet hozzá a Malév a bérgarancia alapból.

Ezzel kapcsolatban az iho kérdésére Demeter Csaba, a Hunalpa alelnöke azt mondta, a demonstrációt nem a bérek miatt tartják. Április 10-én ugyanis majdnem mindenki átvette a felmondását, ami azt jelenti, hogy legkésőbb három munkanapon belül meg kellett volna kapniuk a teljes elszámolást, beleértve a végkielégítést és a szabadságmegváltást is. Ennek ellenére hétfőn még mindig csak az április bérről beszélnek. Pontos összeget egyelőre nem tudott mondani, de számításaik szerint nagyjából nettó 1,5-1,8 milliárd forint az az összeg, amiből minden tartozást ki lehetne fizetni a munkavállalóknak.

A demonstrálók a minisztérium elé vonulnak

Egyelőre nem tapasztalták a komoly erőfeszítéseket a végkielégítések kifizetésére, csak egymásra mutogatás látszik. Állandóan a bérgarancia alapot hozzák föl, de az nem a jogos követelés kifizetésére, hanem a kiegészítésre szolgál. Nyilván ezért limitált az összege – emlékeztetett az alelnök, aki elmondta, nem tudják, hol tart a felszámolás, a vagyonfelügyelő mit végzett idáig, nem tudják, hogy a felszámolás során milyen vagyonelemeket értékesítettek eddig.

A Malév egykori 2600 dolgozója közül a pilóták körülbelül negyven százaléka tud majd elhelyezkedni egy éven belül. A légutaskísérőknél ez az arány tíz százalék. Az többi dolgozóról Demeter nem tudott nyilatkozni.

Az iho azon kérdésére, miszerint látnak-e esélyt egy új, nemzeti légitársaság megalakítására, az alelnök azt mondta, meglátása szerint a szaktárca egyetlen lépést sem tett ezért. Februárban még azt gondolta, hogy talán megpróbálják, hiszen ezt kommunikálták. Előtte abban voltak elkötelezettek, hogy megtartsák a nemzeti légitársaságot.

Emlékek

A petíció tizenkét pontja (szó szerint):

1. A jelenlegi kormány választási ígéretében a 10 legfontosabb megoldandó gazdasági probléma között szerepelt a Malév. Miért nem tettek semmit az elmúlt években a Malév helyzetének rendezése érdekében?

2. Követeljük, hogy a magyar kormány ismerje be az ÁPV Zrt., illetve a Magyar nemzeti Vagyonkezelő és a felettes szervek felelősségét a Malév tönkretételében.

3. Magyarázatot követelünk arra, hogyan lehetséges az, hogy a Malév megvásárlásában érdekelt potenciális, tőkeerős szakmai befektető a magyar államot képviselő tárgyaló delegáció inkompetenciája miatt állt el a tárgyalásoktól!

4. Azonnal választ várunk arra, mely politikai, gazdasági érdekcsoport hasznát szolgálja, hogy a magyar állam hagyja veszni a Malév milliárdokat érő repülési jogait és útvonal hálózatát!

5. Hogyan engedheti meg a magyar kormány, hogy a Malév márkanevet a döntéshozók szakmai dilettantizmusa végérvényesen, és visszafordíthatatlanul lerombolja?!

6. Kinek, vagy kiknek az érdeke, hogy a légiközlekedést választó több millió utas Malévba, vagy egy esetleges utód nemzeti légitársaságba vetett bizalmát végérvényesen megingassa?

7. Választ várunk arra, hogy a magyar kormány elképzelése szerint milyen módon illik bele az „országimázs” fogalmába, hogy Magyarországnak már nincs, és nem tudjuk, hogy mikor lesz zászlós légitársasága! Ki fogja hazahozni a londoni olimpián hazánknak dicsőséget szerzett sportoló lányainkat és fiainkat? Elfogadhatatlannak tartjuk azt is, hogy saját nemzetünk utasai többszörös árért más légitársaságokat gazdagítsanak.

8. Magyarázatot követelünk arra, hogy a 95 százalékban állami tulajdonú Malév Zrt-nél a felszámolási folyamat miért ilyen átláthatatlan, miért nem nyilvános, a jogszabályi határidőket miért nem tartják be és miért nem születnek érdemi döntések?

9. Milyen információk, milyen számítások alapján állítják, hogy a Malév jelenlegi vagyona nem nyújt fedezetet a munkavállalók jogos járandóságának kifizetésére?

10. Mi, a február 3-a óta cserbenhagyott, megalázott Malév-munkavállalók követeljük a bennünket jog szerint megillető járandóságaink azonnal kifizetését!

11. Követeljük, hogy a magyar kormány vállaljon felelősséget a több, mint kétezer család ellehetetlenítéséért!

12. Magyarázatot követelünk arra, milyen módon szolgálja a Malév bedöntése, felszámolása és ennek következtében az összességében több, mint háromezer megszűnt munkahely a jelenlegi kormány választási kampányában zászlajára tűzött alapküldetését, miszerint egymillió új munkahely létrejöttének teremti meg az alapot, és egyetlen adófizető magyar családot sem hagy magára!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.