Mennyi festék szükséges egy Airbus A380 látványterv megvalósításához?

Induljunk ki a földkerekség legnagyobb utasszállító repülőgépének méreteiből. Hossz, fesztáv, szárny- és törzsfelület, függőleges vezérsík, és így tovább…
A kétszintes, szélestörzsű Airbus A380-asok festése több anyagot és ráfordítást igényel, mint bármely más repülőgép típusé. Jellemzően több réteg festéket hordanak fel, és a festés, a „livery” a felvitelt követően általában hét–tíz évig marad márkavédjegyként a gépeken. A folyamat akár két–három hétig is eltarthat.
Szóval, hogyan is működik ez az Airbus A380-on? A superjumbo hossza 72,72, szárnyfesztávolsága 79,75, magassága 24,09 méter, a törzs átmérője 7,14 méter. Beszédes a szárnyfelület nagysága, a 846 négyzetméter…
A felhordani szánt festéket az A380-asokra vagy még újonnan, vagy a korábbi rétegek eltávolítását követően vitték, viszik fel. A technológiában nincs alapvető újdonság, fémtiszta felület, zsírtalanítás, maszkolás, alapozás, festés, lakkréteg felhordása több rétegben, majd jöhet a polírozás.
Nem túlzás azt állítani, hogy a repülőgép-újrafestés egy aprólékosan kidolgozott ipari folyamatként fogható fel. Ugyanakkor légitársaságonként eltérő, hogy ez mekkora műgondot igényel. A szerényebb látványterv mellett szavazó légitársaságoknál, mint például a Qantasnál az A380-asok (nyitóképünkön) felruházása viszonylag egyszerű eljárás, az ausztráliai superjumbóknak mindössze a farokrésze és a függőleges vezérsík kapott pirosat (meg a négy hajtómű és a törzs elvétve egy-egy „aprócska” kengurut). Az extravagánsabb dizájn esetében azonban akár négyezer liter festékanyagra is szükség lehet az elképzelés megvalósításához.
És a költségek? Festékfajtától is függőn elérhetik a háromszázezer dollárt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!