Mutatjuk, milyen háló- és fekvőhelyes kocsikkal erősít a ZSSK

iho/vasút   ·   2025.10.25. 12:00
Lzk

Az alapszerződés tíz háló- és tíz fekvőhelyes kocsi beszerzésére vonatkozik.

Korábbi cikkünkben már jeleztük, hogy nagy flottacserére szánta el magát a szlovák vasúti személyszállító vállalat, a ZSSK. Előbb a hálókocsik lecserélésére kiírt közbeszerzési pályázatot hirdették meg, amiben tíz, plusz opcionálisan további tizennégy kocsit vennének, majd nemsokkal később tíz fekvőhelyes kocsi beszerzését is belengették.

A hálókocsi felső szintjének kabinja

Információink szerint mindkét beszerzést hazai járműjavító, illetve -gyártó nyerte: a tíz fekvőhelyes kocsit a nagyszombati ŽOS Trnava, a hálókocsikat pedig a ruttkai ŽOS Vrútky építi. A kusettek esetében már egyszer felújított, másodosztályú Bmz/Bmeer kocsikat építenek át fekvőhelyes kocsikká, a hálókocsik pedig teljesen új építésűek lesznek, azzal, hogy ezek kétszintesek lesznek.

A fekvőhelyes kocsi kabinja a felújítás után valahogy így nézhet majd ki

A fekvőhelyes kocsikból tíz plusz tizet venne a ZSSK, a hálókocsikból pedig tíz plusz tizennégyet, ha minden jól megy. A szlovák vasúttársaság még nem árulta el, pontosan hogyan és miből finanszírozná a beszerzéseket, sőt még az árakról is spekulációk láttak napvilágot, de szinte biztos, hogy uniós forrásokat is bevonnának, illetve kedvező hitelkonstrukciót is elfogadnának bankoktól. A ZSSK szeretné teljesen átalakítani a jelenlegi éjszakai utazási modellt, ami szerintük már idejét múlt, mint ahogy a járműflotta is. Az új kocsiknak és a szolgáltatás színvonalának növelésével egyenes arányban növelnék az árakat is. Az eddig belföldi, Homonnát Pozsonnyal összekötő éjszakai járatot például szeretnék Bécsig meghosszabbítani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek