Naprepülő: tovább a világ körül, üzemanyag nélkül

iho   ·   2016.01.20. 13:45
cim

2015. július 3.: leszállás Hawaii-n, öt nap és öt éjszakányi repülés után

Az egyetlen csepp üzemanyag nélküli földkörüli út tavaly megszakadt, de idén  folytatódik, a Solar Impulse várhatóan áprilisban kísérelheti meg a Csendes-óceán átrepülését a Hawaii-Kalifornia szakaszon, majd Amerika után az átkelést az Atlanti-óceánon, és végül a megérkezést Abu Dhabiba, ahonnan 2015-ben a világkörüli repülés elindult.

Mint ahogy erről többször tudósítottunk, a kizárólag napelemei áramával meghajtott négymotoros, egypilótás különleges szerkezet, különféle nehézségek és persze érthető késések árán, de tavaly nyáron eljutott  Kínáig. A gép innen repült volna egyenesen Hawaii-ra, de a rossz idő miatt kénytelen volt Japánban leszállni. Néhány hét szünet után Nagojából startolva sikeresen túljutott a legveszélyesebb szakaszok egyikén, de később kiderült, hogy az öt napon és öt éjszakán át zajló repülés a hatalmas víztükör felett valóban súlyosan veszélyesre fordult.

Az akkumulátorok illetve az elektromos rendszer fontos részei nemigen bírták elviselni azt a hőkülönbséget, ami a repülési profilból adódott, tehát hogy felszállás után a géppel viszonylag gyorsan fel kell emelkedni 8000 méter fölé, majd a nappali repülés és az akkuk feltöltése után siklásban ereszkedni 2-3000 méter körüli éjszakai repülési magasságra. Az akkumulátorok egyike leolvadt, de világossá vált, hogy nemcsak hogy mindegyiket le kell cserélni, de át is kell alakítani őket.

Kiderült, megintcsak a hawaii-i landolás után, hogy nem működött megfelelően a gép fedélzeti számítógépes rendszere sem, ami miatt a pilóta, André Borschberg, folyamatosan ellenőrizni kényszerült a gép működését, nem bízhatta ezt az automatára, vagyis a csaknem hatnapos repülést csaknem pihenés nélkül teljesítette. Mindezek után döntöttek arról, hogy az út folytatását 2016 tavaszára halasztják.

Piccard és Borschberg: no fuel, no fear

A szünet elégségesnek tűnik a fontos módosításokra. Mint a projekt legújabb közleményéből kiderül, már zajlik az új akkumulátorok tesztje és beszerelése. Ugyancsak az akkuk megóvása érdekében alakították át azokat a gondolákat, amelyek mind a meghajtást végző elektromotorokat, mind a mögöttük szerelt akkumulátorokat tartalmazzák. Változtattak a szigetelésen, és a fülkéből nyitható és zárható hűtőnyílásokat szereltek a gondolákra, a pilóta tudja meghatározni, milyen állásban tartsa a zsalukat annak érdekében, hogy ne melegedjék fel túlságosan illetve ne fagyjon le az akkumulátor.

A most közzétett menetrend szerint februárban a módosításokat tesztrepüléseken ellenőrzik. Ez azért fontos momentum, mert, mint tavaly kiderült, Nagojában a műszaki stáb szükségesnek tartott volna egy ellenőrző repülést, de ez nem történt meg, pedig ha elvégzik a próbát, talán lett volna kockázatos az első óceáni szakasz.

Készülnek a hajtóművek és akkumulátorok új gondolái

A földkörüli repülés a mostani elképzelések szerint április 20-ától folytatódik, persze, miként a Solar Impulse 2 valamennyi felszállása, ez is elsősorban időjárás-függő, a törékeny gépet, a hetven méternél nagyobb fesztávolságú szárnyat nem lehet kitenni erős turbulenciának.

Szintén jelentős részben a meteorológiai körülményeken múlik majd, mert ezt egészen biztosan még nem tudják megmondani, hogy hol is fog leszállni a Csendes-óceán átszelése után a Naprepülő. a lehetséges célpontok meglehetősen eltérőek, az erősen északi Vancouvertől a dél-kaliforniai Los Angelesig, közben szóba jöhet San Francisco, sőt, ha olyan jól mennek a dolgok, akár tovább is tarthat az út, a partvonal átrepülésével egészen az arizonai Phoenixig.

Ennek megfelelően változhat a gép pályája majd az Egyesült Államokon belül a keleti partig, az biztos, hogy New Yorkba kell, hogy eljusson, innen indul az atlanti átkelésre, amelynek lehetséges végpontjai megintcsak alaposan eltérőek az észak Brit-szigetektől akár az észak-afrikai Marokkóig. Innen tehát megintcsak ennek függvényében alakul a repülés Európán és/vagy Észak-Afrikán át a Közel-Kelet térségébe, a végső célpontig, Abu Dhabiig.

Az út második szakasza, sok-sok bizonytalansággal

Közben a projekt két vezetője, egyben két pilótája, Piccard és Borschberg sokfelé próbálja promotválni nem egyszerűen a Solar Impulse expedíciót, hanem annak célrendszerét, az új és tiszta energiák használatát az élet minden területén, a közlekedésben is. Ott voltak a párizsi klíma-konferencián, most pedig ők voltak Al Gore egykori amerikai alelnök társaságában a davosi Világgazdasági Fórum első fellépői.

És ha még csak a felénél is tartanak az útnak, a Naprepülő az eddigi szakaszok teljesítésével bizonyította ezeknek a gondolatoknak a realitását: ha lehetséges a repülés a világ körül „without fuel or fear”: üzemanyag és félelem nélkül, 95 százalékos energiafelhasználási hatékonysággal, ez Piccard davosi szavai szerint annak a korszaknak az előjele, amikor a környezeti ártalmak nélküli civilizáció nem lemondást jelent bizonyos dolgokról, hanem éppenséggel az emberi életforma szabaddá és gazdagabbá válását, profitot és gazdasági fejlődést.

Piccard és Borschberg Davosban a világgazdasági fórumon: a környezetbarát energia nem teher, hanem segítség

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.