Októberben áll szolgálatba az utolsó legyártott 747-es

iho/repülés   ·   2022.08.25. 09:00
Atlas-Air-N409MC-Boeing-747-07-05-2015

A valaha készült Jumbók közel egyharmada még mindig repül.

Ötvenöt évvel az első gép elkészülte és ötven évvel az első sorozatgyártású gép első kereskedelmi repülése óta, most készül az utolsó példány, ez pedig az 1574-edik: az aviatika történelmének talán legnagyobb és legegyértelműbb sikertörténete a Boeing 747-esé.

A világ második legnagyobb kereskedelmi típusának, a mindenki által ismert és sokak által különösen szeretett púpos óriásnak a gyártási története a friss információk szerint egészen pontosabban októberben zárul a legutolsó példány átadásával.

Ami a legelső időszakot illeti: meglehetős bátorság kellett ahhoz, hogy a Boeing belevágjon a fejlesztésébe, a Pan Am kezdeményezése nyomán, ami eleinte igen döcögősre sikerült: az aerodinamikai tervezés – Joe Sutter vezetésével – remek volt, a gép első repülése már jelezte, az alapkonstrukcióval nincs nagy baj. Azt kellett átvészelni, amíg a hajtóművek új generációja kiforrja magát: a géppel kapcsolatban ritkán beszélnek a történelmi jelentőségéről annak, hogy ez a hajtómű-építési koncepció, a nagy kétáramúság, ami először a Jumbo szárnya alatt működött a kereskedelmi gépek közül, egészen napjainkig meghatározza a légiközlekedés technológiai alapjait.

És a másik lényeg a hosszú történetben az állandó megújulás, ami a kívülállók számára leginkább a púp formájában és méretében jelentkezett, esetleg a wingletek megjelenésében, de két alkalommal is megint alapvető volt a változás a kétszemélyes digitális pilótafülkét kapott négyszázassal, majd az igazán modern 8-assal, a leghosszabb törzsű, legnagyobb kapacitású változattal, amelynek a sorsa azonban már jelezte: a tér, a jövő már nem a négyhajtóműveseké.

Amit két szám jelez egyértelműen: a 8-asból már csak 155 példány készült, és azok többsége, 104 is a teherszállító F-változat. Ami egyebként azt is mutatja, hogy noha az Sutter szerint tévedés, hogy az egész 747-es program egy katonai szállítógép elképzeléséből nőtt volna ki, de tény, hogy a cargo-világban a típusnak egyedülállóak a képességei, nem csak a szállítható áruk nagyságrendje és a hatótávolság dolgában, hanem az olyan pozitívumok révén, mint a felnyitható orr-részen át történő rakodás.

A friss adatok szerint, és ez is eléggé elképesztő, a valaha gyártott Jumbók mintegy harmada, 445 gép még mindig hasítja a levegőt – érdekes, hogy ez a hatalmas madár egyben egyike a leggyorsabb polgári nagygépeknek. Az, amelyiken még dolgoznak Everett gigantikus csarnokában, az Atlas Air megrendelésére készül, ez az a társaság, amely a Jumbó jelenleg legnagyobb üzemeltetője 57 géppel, ezek túlnyomó többsége is teherszállító, mint ahogy a legutolsó 747-es is.

Október után már csak két új púpos óriást látunk először megjelenni a közönség előtt, ha majd befejezik a végül légitársaságnak át nem adott gépek átalakítását az amerikai elnöki légiflotta igényei szerint.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.