Óriás-teherautók: kudarc Németországban
A német szövetségi kormányzat újabb hatvan útvonalon tette lehetővé a közlekedésüket, ezzel kiváltotta a vasúti lobbi nemtetszését – írja a Spiegel. Ráadásul csak kevés vállalkozó állította csatasorba a 25,25 méteres monstrumokat. A német közlekedési minisztérium adatai szerint húsz fuvaroztató jelentkezett a tesztre, összesen harminchat járművel. Az első hosszú MAN tesztjéről korábban mi is hírt adtunk.
A kormányzat eredeti terveiben négyszáz ilyen jármű próbafutása szerepelt. A mérsékelt részvétel oka, hogy a hosszú kamionokkal a fuvarozók nem tudják megközelíteni a rakodási pontokat, bizonyos raktárak olyan tartományokban vagy útvonalakon találhatók, ahol nem engedélyezettek még az óriások – olvasható a Die Weltben. A kormányzat ezért újabb bővítést tervez, hogy vonzóvá tegye minél több vállalkozás számára a lehetőséget.
A legfeljebb negyvennégy tonnás hosszú teherautók január 1-je óta immár ezernyolcszáz kilométernyi útszakaszon közlekedhetnek. A teszt öt éven át tart. A hosszú teherautók alkalmazását a vasúti szervezetek élesen ellenzik, a kevés teherautóval végzett tesztet pedig drágának és értelmetlennek tartják. Már azt sem vették jó néven, hogy nyáron a kormány újabb hálózatbővítésről határozott.
A hosszú teherautók kérdése 2007 óta vita tárgya Németországban. A tartományok maguk dönthették el, részt vesznek-e a programban vagy sem. A bejelentéskor több tartomány jelezte ellenvetését, a január 1-jei indulásra azonban egyre többen csatlakoztak hozzájuk, többek között az egyik legnagyobb területtel rendelkező Észak-Rajna-Vesztfália, így ellehetetlenült a hosszú kamionok használata. Sok vállalkozás emiatt kihátrált, így tett a DB Schenker is. Hét állam engedélyezte az úgynevezett gigalinerek jelenlétét: Schleswig-Holstein, Hamburg, Alsó-Szászország, Hessen, Türingia, Szászország és Bajorország.
A kiterjesztés mellett érvelő tudósok kiszámolták, hogy a hosszú kamionok révén a fuvarok egyharmada, valamint a szén-dioxid-kibocsátás egyharmada megspórolható. A szomszédos Hollandiában és Dániában hosszú tesztüzem után már mindennaposak az utakon az óriáskamionok. Svédországban azt fontolgatják, hogy engedélyezik a kilencventonnás monstrumok közlekedését.
A német közlekedési klub (Verkehrsclub Deutschland, VCD) nem osztja ezt a véleményt, szerintük az engedményekkel még több kamion zúdul az utakra, és visszaszorulhat a környezetkímélőbb vasúti teherszállítás. A kötöttpályás szállítás 4,5-szer kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint amennyit hasonló mennyiségű áru elszállításakor a teherautók kipöfögnek. A közúti biztonságra is veszélyesnek tartja a klub az óriáskamionokat. A nagyobb útterhelés tönkreteszi az utakat, és az akár hatvan tonnát is szállító járművek meghosszabbodott fékútjuk révén igazi bombaként veszélyeztetik a forgalom többi résztvevőjét. A balesetek előfordulásának gyakoriságát az is okozhatja, hogy körülményesebb ezeknek a járműveknek az előzése, hosszabb ideig tart egy-egy kereszteződésen történő áthaladása és főként a befordulása. Torlódásokat, dugókat okozhatnak.
Az utak, hidak, alagutak, parkolók nem erre a tengelyterhelésre épültek, egy hatvantonnás monstrum annyit nyom, mint hatvan személyautó, a VCD szerint pedig annyi kárt okoz az útburkolatban, mint hatvanezer személyautó. Kritikusok szerint, ha engedélyezik a hatvantonnás járműveket, akkor tizenegymilliárd euróba kerülne az utak, hidak, alagutak korszerűsítése.