Pilótahiba történt Jaroszlavlban

iho/repülés   ·   2011.11.03. 08:30
cim

A RA-42434 lezuhanását csak a fedélzeti műszaki élte túl, az utasok és a személyzet többi tagja, 44 fő, a város jégkorongcsapatának összes tagja és vezetője életét veszítette.

A most nyilvánosságra hozott megállapítások szerint a gép két pilótájának egyike a felszállás előtti gyorsulás közben fékezni kezdte a repülőgépet, majd a gép elemelésekor a Jak–42-esnek nem volt még megfelelő sebessége, így nem volt képes annyi magasságot nyerni, hogy át tudja repülni a pálya utáni építményeket – hiába próbálták a gép orrát minél erősebben felfelé húzni a pilóták. Az alig néhány tízméteres magasságba kapaszkodó Jak–42-es egyik szárnya így egy, a repülőtér melletti jeladó rádiótoronynak ütközött és a gép lezuhant, alig egy kilométerre a reptértől.

A vizsgálatot vezető Alekszej Morozov szerint az azonnali ellenőrzések alatt feltárt hiányosságok miatt az üzemeltetési engedélyétől szeptemberben megfosztott Yak Service vezetése nem tartott be repülésre vonatkozó előírásokat, és nem volt megfelelő a két pilóta képzettsége sem. A vizsgálat megállapításai szerint a repülésbiztonságot gyakorlatilag semmilyen módszerrel nem figyelték, elemezték, követték a cégen belül.

A korábbi kísérletek során bebizonyosodott, hogy a fékrendszert irányító pedálokat jelentős erővel kellett nyomni ahhoz, hogy a katasztrófát szenvedett gép fedélzeti adatrögzítőjén látható eseménysor történjen. Ennek okát abban valószínűsítik, hogy a pilóták rossz helyen tartották a lábukat felszállás közben. A két pilóta először irányított Jak–42-est, előtte a Jak-40-esen repültek, amelynek más a pedál-terevezése és a fékrendszere. Megfelelő átképzést nem kaptak, így arra sem figyelmeztették őket, hogyan kell a lábukat biztonságosan elhelyezni.

A Jak–42-esen, mint szinte minden nyugati és orosz gépen, a pedálok alsó részét nyomva kormányozható, a felső részét lenyomva fékezhető a gép. A vizsgálatok szerint a pilóták a lábukat nem a pilótafülke padlóján tartották, ahogy a biztonsági előírások megkövetelik. A lábak a pedálokon nyugodtak és így felszállás közben nem szándékosan, de fékezték az amúgy teljesen üzemképes repülőgépet.

Morozov szerint abban a pillanatban, amikor a pilóták rájöttek, hogy a fékezéssel hibáztak, még elég hosszú pálya lett volna előttük, hogy biztonsággal megszakítsák a felszállást és a gépet megállítsák. A pilóták ehelyett továbbra is a felszállás mellett maradtak, de a gép mozgási energiája már nem volt elegendő ahhoz, hogy az erősen túlhúzott, sebességét veszítő Jak akár a minimálisan biztonságos magasságban repüljön át a jeladó antennája felett.

Az egyik pilóta szervezetében olyan görcsoldó és nyugtató gyógyszerek nyomára bukkantak, amelynek szedése közben nem szállhatott volna fel. Így nem lehetetlen, hogy a gyógyszerek miatt a pilóta nem is érzékelte, hogy nyomást fejt ki a pedálra.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.