Pilótaszervezet tiltakozása: ne engedjék a Wizz-t Amerikába

iho/repülés   ·   2022.02.13. 09:00
Wizz Air_1_2

Cargo- és charterjáratokra szólna az engedély, az ALPA szerint a társaság szakszervezet-ellenes, és nincs erős biztonsági kultúrája.

Az Air Line Pilots Association (ALPA) a „megtorlás mérgező kultúrája” gyakorlatával vádolja a magyarországi központú légitársaságot, és levélben szólította fel a washingtoni közlekedési tárcát, hogy amíg nem konzultált az európai hatóságokkal, ne adjon engedélyt charter- és cargo-tevékenységre az Egyesült Államok felé, adja hírül a tekintélyes brit repülési szakportál, a Flightglobal.

A légitársaság januárban nyújtotta be a kérését, amely a hír szerint elsősorban a magyar kormány által vásárolt és a Wizz üzemeltetésben repülő A330-200F teherszállító működtetésére vonatkozik. Korábban a magyar sajtóban felbukkantak feltételezések, miszerint a társaság a nagy hatótávolságú keskenytörzsű A321XLR beszerzésével célozná meg az amerikai piacot és indítana Budapestről és más európai városokból például New Yorkba. A nagy visszhangot kiváltó megrendelés óta azonban Váradi József vezérigazgató és más légitársasági vezetők is egyértelművé tették, hogy ezeket a gépeket keleti vonalakra szánják, vagyis utasforgalomban nem gondolkodnak észak-atlanti járatokon.

(fotók: Hámori Ferenc)

Viszont az A330-as teherszállító gazdaságos üzemeltetéséhez nyilván erősen hozzájárulhatna, ha be tudna kapcsolódni az egyik legélénkebb árus útvonalrendszerbe. A Wizz egyébként repült már az Egyesült Államokba, több rendkívüli repatriáló járattal hozott haza magyar állampolgárokat a járvány kitörése idején.

Az ALPA a levélben egyebek mellett azzal vádolja a Wizz-t, hogy szakszervezet-ellenes, és nincs erős biztonsági kultúrája. Arra emlékeztet, hogy az Egyesült Államokban működik a világ legbiztonságosabb közlekedési rendszere, és az ALPA ezt meg is akarja tartani. A légitársaság viszont a szervezet szerint a zéró-tolerancia politikáját gyakorolja a szakszervezetekkel szemben, és megtagadta azoknak a bírósági ítéleteknek a végrehajtását, amelyek visszahelyeznék a törvényellenesen felfüggesztett alkalmazottakat.

A magyar cargo-gép, még Qatar-festéssel (fotó: MTI)

A pilótaszervezet szerint a Wizz azokat az alkalmazottait veszi célba, akik megtagadják az engedélyezett időn túli repülést, vagy a szolgálatot betegség, illetve szabadság idején. Ugyancsak kritizálja az ALPA azt a gyakorlatot, hogy a társaság külön szerződéssel alkalmaz „bérpilótákat”, akik az alkalmazottakkal párhuzamosan dolgoznak, de kevesebb keresetért, rossz feltételekkel és akiket bármikor kirúghatnak.

Az amerikai pilótaszervezet európi kritikákra is hivatkozik, például az Európai Szállítómunkások Föderációja (European Transport Workers’ Federation) részéről, és idéz egy korábbi Váradi-interjút, amelyben az hangzott el, hogy a szakszervezetek „megölik az üzletet”.

Portálunk email-ben fordult a légitársasághoz azzal a kérdéssel, hogy akarja-e a kommentálni az ALPA nyilatkozatát és akar-e válaszolni a benne foglalt vádakra? Amint választ kapunk, azonnal közöljük.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.