Repül a legnagyobb MAX!
Egy ígéretes típus első startja ünnepi külsőségek nélkül: Renton–Boeing Field, két és fél óra.
Szinte semmi felhajtás: a 737-es család új tagjának már első megjelenése is meglepően visszafogott volt, amikor 2019 novemberében az első elkészült példány kigördült a rentoni összeszerelő csarnokból, de csak a Boeing-alkalmazottak jelenlétében, egyetlen nyilvános fotóval. Aztán valamikor májusban spotterek jelentették, hogy a géppel nagysebességű gurulóteszteket végeznek, ami egyértelmű jele annak, hogy közel az első start.
Majd tegnap – szó sem volt netán élő közvetítésről, mint mondjuk legutóbb a 777X első fel- és leszállásakor Everettben és Boeing Fielden – megint a spotterek figyeltek fel arra, hogy Rentonból elstartolt egy BOE101 számmal jelölt gép, amelynek célállomásaként Moses Lake volt feltüntetve: nos a 737-es valóban elrepült odáig, ami nagyonis logikus, hiszen ott rendezte be a Boeing a legfontosabb tesztközpontját, berepülő bázisát. De Moses Lake csak egy áthúzás helyszíne volt, innen a MAX 10, némi kitérőkkel, visszafelé vette az irányt és végül Boeing Field-en ért földet, két és fél órányi repülés után.
Vagyis a típus életének első szakasza meglehetősen hosszúra nyúlt, és az ünnepi külsőségektől teljességgel mentes szűzrepülés is arról szól, hogy a cég a MAX körüli bajok árnyékában, vagy másfél-két éven át gyakorlatilag mellőzte a típuscsalád legnagyobb tagjának fejlesztését, majd, amikor a „félretett” modellen ismét dolgozni kezdtek, valószínű, hogy a típust érintő kötelező módosítások végrehajtása is késleltette az első startot. Ahogy a most következő periódus is lehet, hogy hosszabb lesz a szokásosnál, mert a hatóság is sokkal szigorúbb vizsgálat alá veti majd az altípust.
Amelynek törzshossza tehát 43,8 méter, a legsűrűbb székeséssel 230 utast szállíthat, a hagyományos légitársaságok pedig kétosztályos elrendezésben 188–204 utast vihetnek egy kiegészítő tartállyal maximum 6110 kilométeres vonalon. Ami annyit jelent, hogy ugyan ezek a paraméterek elmaradnak a versenytárs Airbus hosszabb neo-változatától, a hatótávolság is kisebb, mint a 321LR, pláne a most készülő XLR keskenytörzsűnek, de ehelyett a Boeing mintegy öt százalékkal alacsonyabb üzemeltetési költségeket ígér, és végülis, nyilván terheléstől függően, ezzel a géppel is működtethetőek transzkontinentális vonalak, az Egyesült Államok északi területeiről elérhetőek a legkedveltebb közép- és dél-amerikai desztinációk, és terheléstől függően repülhetnek a keleti part városaiból európai járatok is, mint amire a MAX kisebb variánsaival már volt is példa. Az ennél hosszabb hálózatokra és a 757-es pótlására a Boeing részéről feltehetően most már megszületik a maga válasza is, a sokat emlegetett 797-es.
A MAX 10 rendelési listája máris több, mint 550 gépre rúg, a kibocsájtó légitársaság a United lesz, amely száz példányra tart igényt, de vesz belőle a Ryanair, a dél-amerikai GOL és az ázsiai diszkontóriás, a Lion Air is.
A Boeing ugyancsak elég rövid közleménye szerint egyébként az első repülés tökéletesen sikerült, „a repülőgép csodálatosan teljesített” – fogalmazott Jennifer Henderson, a cég 737-es főpilótája, aki szerint az út során volt alkalma a személyzetnek tesztelni a gép rendszereit, kezelhetőségét, vezethetőségét, minden a várakozásoknak megfelelőnek bizonyult.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!