ROSS, az új orosz űrállomás: indul a hivatalos tervezés

iho/repülés   ·   2021.09.25. 09:00
nauka_rosz

Átszállóhely a Hold felé. Átkerül a Nauka modul az ISS-ről? Más lesz a pálya: ellenőrizhető az északi sarkvidék.

A feltételezések és részhírek után meglehetősen biztos és hivatalos megerősítést kapott a jövendő új orosz űrállomás. A már korábban ROSS (Russian Orbital Service Station) néven emlegetett földkörüli létesítmény tervei a kormány közbeszerzési weboldalán jelentek meg, adta hírül a TASSZ.

Eszerint az állomás része „a Föld természetes kísérője”, vagyis a Hold felé tartó repülések infrastruktúrájának, ami arra utal, hogy az oroszok távlati elképzelései szerint a ROSS átszálló pontja lesz a jövendő orosz holdutazásoknak. Ebből tehát az következne, hogy a Holdon leszálló jármű erről az állomásról indulhatna a kísérőnk felé, nem kell a Föld felszínéről indítani, ami hatalmas könnyebbség a szükséges energiát és a jármű kialakítását tekintve egyaránt.

Ennek kapcsán egyelőre a tervezésre fordított összeget határozták meg 1,7 milliárd rubelben, miközben azt is meghatározták, hogy 2025 végére kell, hogy elkészüljön az orosz holdbázis koncepciója.

A ROSS fantáziarajza (Anatolij Zak, RussianSpacWeb)

Az űrállomás hét modulból áll majd, köztük egy úgynevezett „laboratórium”, ami feltételezések szerint nem lesz más, mint a nemrég a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsolódó Nauka modul. Korábban olyan elképzelések láttak napvilágot, miszerint az oroszok 2024-25-ben leválasztják az összes orosz részegységet az ISS-ről, és ezekkel építik az új orosz állomást. Nos, a jelek szerint erről gyakorlatilag letettek, mert az ISS orosz moduljai meglehetősen elhasználódtak. Erre utalnak a 2018 óta felfedezett szivárgások, repedések, amelyek mind az orosz részegységeken keletkeztek, utoljára a Zarja modulon, augusztusban. Új részegységeket kell tehát építeni és pályára állítani.

Ez alól persze kivétel a hatalmas csúszással néhány hónapja elkészült és indított húsztonnás Nauka, amely, azzal együtt, hogy a kapcsolódás után súlyosan veszélyeztette az ISS-t az egyik hajtóműve akaratlan beindulásával, néhány év elteltével még bőven alkalmas lehet arra, hogy átkerüljön a ROSS-ra, amikor az oroszok a maguk részéről felhagynak a Nemzetközi Űrállomás fenntartásával. Egy tavalyi, nemhivatalos összeállításban egyébként a Nauka már valóban a ROSS részeként szerepel.

A Nauka túl fiatal ahhoz, hogy ne vegyék át a ROSS-ra

Ugyanakkor Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes korábbi nyilatkozatában azt helyezte kilátásba, hogy az első időkben a ROSS építésének indulása ellenére marad párhuzamosan az orosz jelenlét és aktívak maradnak az orosz modulok az ISS-en.

A most nyilvánosságra került dokumentum nem emlegeti azt, amit korábban szakértők állítottak, tehát hogy a ROSS nemcsak a Hold-, hanem a Mars-repülések bázisaként is alkalmazható. Az Űrvilág.hu cikke szerint egyébként már azért is fontos a párhuzamos orosz jelenlét a ROSS kiépítéséig, mert így nem vezet az ISS-szel való szakítás „az orosz űripari kapacitások és a felgyülemlett szakértelem erodálódásához”.

Az oroszok csak fokozatosan hagyják el a Nemzetközi Űrállomást

Ez az összeállítás tárgyalja az ISS és a ROSS közti lényeges különbségeket, köztük azt, hogy az utóbbinak egészen más lesz a pályája, sokkal inkább alkalmas Oroszország teljes területének, illetve a sarkividéki tengereknek a megfigyelésére. Ez utóbbival kapcsolatban tegyük hozzá: Oroszországnak egyre fontosabb az északi sarkkör fölötti területek energetikai és nyersanyag-kincseinek kiaknázása, az északi sarkvidék stratégiai-katonai jelentősége egyre nő, amit például régi bázisok felújítása és újak telepítése is jelez ezen a vidéken. Ezzel cseng egybe a ROSS pályájának meghatározása, katonai szakértők között akad, aki egyfajta jövőbeli súlyos szembenállást feltételez olyan sarkvidéki zónákban, amelyekre Moszkva korábbi bejelentés szerint kiterjesztené érdekszféráját. Ezeknek a területeknek az állandó ellenőrzése az űrből fontos előnyt jelenthet az oroszoknak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.