Ryanair-pilóták ultimátuma. Ötlet: üljön O’Leary szimulátorba!

iho   ·   2017.09.24. 13:45
cim4
A járattörlések hulláma a jelek szerint valóban komoly problémák megjelenése volt a felszínen, és az elmúlt napokban a mélyben is beindultak a folyamatok. A légitársaság pilótái levelet írtak a vezérigazgatónak, és ebben hétfőig adnak haladékot a követeléseik teljesítésére.

A levélből az derül ki, hogy ezekkel a javaslatokkal már korábban megkeresték a cég vezetését, de nem kaptak választ, ehelyett történtek válaszintézkedésként a járatlemondások, amelyek 400 ezer utast és kétezer járatot érintenek a következő másfél hónapban. Az igazgatóság komoly jutalompénzt ajánlott fel azoknak, akik a társaság érdekeinek megfelelően veszik ki vagy nem veszik ki a szabadságukat, de ehelyett a személyzetek a levél szerint hosszú távú megoldásokat akarnak.

A követelések között szerepel permanens szerződések megkötése a pilótákkal az adott ország törvényeinek megfelelően, a hosszú távú szerződésekre vonatkozó megállapodások hiányában 2018. január elsejéig megfelelő módon átmenetileg kell rendezni a béreket, amelyeket a regionális versenytársakéhoz kell igazítani a pilóták elvándorlásának megállítására. Ha a vezetés nem reagál, a pilóták hétfőtől jogi szakértők bevonásával „további törvényes akciókat” helyeznek kilátásba, de egyelőre az utasok érdekében nem akarnak leállást, viszont a levél szerint attól tartanak, hogy a légitársaság vezetése „egyenként veszi célba” a tiltakozókat.

A brit Daily Mail közölte levélben különösen keményen beszélnek arról, hogyan minősítette O’Leary a pilótákat legutóbbi sajtóértekezletén: lustának bélyegezte meg őket, és lekezelően beszélt a munkájuk nehézségeiről, mondván, magyarázza meg neki bármelyikük, „miért nehéz ez a hivatás, miért lennének túldolgoztatva, és miért is nem lehet a törvény szerint 18 óránál többet repülni hetente a kimerültség miatt.”

Egy pilóta erre válaszul azt javasolta, ültessék be a vezért egy szimulátorba, próbáljon meg leszállni egy géppel késő éjszaka, szeles időben, öt átdolgozott nap és tizenkilenc szektor lerepülése után, az aznapi tizenöt órányi munka végén egy rövid és hóval borított pályára. A The Sun felidézte a Ryanair-vezér egy korábbi nyilatkozatát, amelyben a riválisok pilótáit „túlfizetett páváknak” és „dicsőített taxisofőröknek” nevezte. A lap állítása szerint az elmúlt tizenkét hónapban a Ryanairt hétszáz pilóta hagyta el, ami hetvenöt százalékkal haladja meg az előző időszak veszteségét. A lap ráadásul közli maga Michael O’Leary jövedelmi adatait, eszerint a Ryan-vezér tavaly mindenféle plusz juttatással együtt csaknem 2,88 millió fontnyi összeget keresett.

Alaposan összekuszálta a dolgokat egy kemény rádiónyilatkozat: egy magát megnevezni nem kívánó Ryanair-pilóta egy rádiótársaság élő adásába bekapcsolódva azt állította a pilótahiány magyarázataként, hogy aki felvételi beszélgetésre jelentkezik a Ryanairhez, annak már ezért is fizetnie kell, a kiképzés díja 29 ezer 500 euró, az első hat hónapot pedig kiképzésként számolják el, és ezért a kezdő pilóták egyáltalán nem kapnak fizetést. Szerinte a pilóták órabére 20 euró, és ebből csak havi 1500 eurónyi jövedelem jön össze. A hajózóknak még egy üveg vízért is ugyanúgy kell fizetniük, mint az utasoknak. A Ryanair szóvivője valamennyi állítását hazugságnak minősítette és azt is megkérdőjelezte, hogy a névtelen telefonáló valóban Ryanair-pilóta lenne.

A brit pilótaszervezet nyilatkozatban sürgette a Ryanairt, javítson a személyzetek munkakörülményein, és tegye magát vonzóbbá a személyzet tagjainak a hosszú távú karrierhez. A BALPA főtitkára szerint a Ryanair rendszerében nincs elég rugalmasság, ez, és a pilóták évi szabadságának helytelen kiszámítása okozta a katasztrofális helyzetet, utalt a nyilatkozat a járattörlésekre. A BALPA ötszáz olyan munkanélküli pilótát tart nyilván, akik boldogan mennének a Ryanairhez dolgozni, ha a munkakörülmények javulnának a légitársaságnál. A Ryanair válasza erre is elutasító volt, mondván, a társaság nem óhajt kommentálni semmiféle olyan szóbeszédet vagy spekulációt, ami „konkurens pilótaszervezetektől ered”.

Az American 15 ezer pilótáját tömörítő US Allied Pilots Association egész oldalas laphirdetésben javasolja O’Learynek, hogy gondolja át a hozzáállását a légitársasága repülő személyzetével kapcsolatban, mert „egy légitársaság nem sokra megy a pilótái nélkül”. Az ír pilótaszövetség, az IALPA közleményben cáfolja O’Leary állítását, miszerint a szervezet a légitársaság vezetésének álláspontját támogatná a vitában.

O’Leary szombati videóüzenetében nemcsak a járattörlések miatt hoppon maradt utasoktól kért elnézést, hanem ezúttal hangsúlyosan fordult a Ryanair-személyzetekhez is, akik az elmúlt napokban hatalmas munkát végeztek, és akikkel a Ryanair-vezér megbeszéléseket helyezett kilátásba, anélkül, hogy a hosszú távú követeléseket vagy saját, nem túl hízelgő kijelentéseit a pilótákkal kapcsolatban szóba hozta volna. O’Leary szerint hamarosan 100–125 új pilóta áll munkába a légitársaságnál.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek