Shell: kútbezárások, más benzincégek is veszteségesek

iho   ·   2013.03.14. 09:00

Rendkívül rossz évet zárt tavaly a Shell Hungary Zrt.: a társaságnak több milliárd forintos vesztesége keletkezett a hazai üzemanyagpiac további szűkülése és a szabályozói környezet kedvezőtlen alakulása miatt. „A magyarországi benzin- és dízelpiac már nagyjából a negyedével kisebb a válság előttinél, a verseny pedig erősödik” – válaszolt a Világgazdaságnak Erényi Balázs, a társaság igazgatósági elnöke. A romló értékesítési lehetőségekre tavaly a társaság 17 töltőállomás bezárásával válaszolt, és kiszállt egy olyan töltőállomáspár építéséből is, amelyet az M4-es autópálya mellett, Cegléd közelében indított.

A folyamatos karcsúsodás miatt 2008 óta már ezernél is több munkahely szűnt meg vagy az ország második legnagyobb üzemanyag-kiskereskedőjénél, vagy a vele partneri kapcsolatban álló vállalkozásoknál. „Ami nálunk költségcsökkentés, az máshol bevételkiesés” – mutatott rá Erényi Balázs. (Tavaly a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainál 4,2 százalékkal 2,725 milliárd literre esett az értékesítés.)

Márpedig az üzleti terveket a szűkülő piachoz kell igazítani, vagyis a „brutális” takarékoskodásnak az idén is folyatódnia kell. 2013-at 230 töltőállomással indította a Shell, ebből az idén újabb 15-től kénytelen megválni, a megmaradó benzinkutak jelentős részénél pedig megszűnik az éjszakai nyitva tartás is. Ez további létszámcsökkentést is jelent.

A működési feltételeket nehezítik a szabályozók is. Bár 2012 volt a válságadó utolsó éve, és reménykedni lehetett az adóteher megszűnésében, annak a helyét lényegében átvette az újonnan és diszkriminatívan módosított iparűzési adó. Ez utóbbi így gyakorlatilag a válságadó meghosszabbításának tekinthető az igazgatóság elnöke szerint. A trafiktörvény következtében további jelentős veszteséget szenvednek el a töltőállomásokat üzemeltető vállalkozások.

A Shell csoport más európai piacain is válság van, de sehol sem olyan rossz a helyzet, mint éppen Magyarországon. A Világgazdaság információi szerint más hazai üzemanyag-kiskereskedők is vastagon veszteségesek voltak. A Shellhez hasonlóan egyelőre az AGIP Hungária is lenyeli a mínuszt, közben költségei csökkentésén és 190 töltőállomásból álló hálózata optimalizálásán dolgozik. A piacvezető Molnak a múlt év végén 360 hazai töltőállomása volt, néggyel kevesebb, mint egy éve, ám hamarosan új egységet nyit az M2-es fóti leágazásánál. Az OMV kútjainak száma a tavalyi 180-ról mostanra bő 170-re csökkent, a cég ezzel a toplista 4. helyére csúszott. A Lukoilnak 75 kútja van, több, mint egy éve.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.