Spirit után Raider: kigördült Amerika új stratégiai bombázója

iho/repülés   ·   2022.12.04. 09:00
221128-F-ZZ000-001rs

Jövőre a B–21 első repülése, de még utána évek telnek a szolgálatba állításig. Kisebb gép, néhány kívülről látható különbséggel, de az igazi változások a digitális rendszerek.

Palmdale, Kalifornia, a Northrop Grumman csarnoka: a helyszín ugyanaz, mint 1988-ban, amikor először pillanthatta meg a külvilág a világ első, alacsony észlelhetőségű stratégiai bombázóját. Az utód, a B–21 megjelenése hasonló alapvonalakban: csupaszárny géptest, vezérsíkok nélkül, benne rejtve a hajtóművekkel.

Amit a különbségekről most tudni és látni lehet, a The Aviationist kollekciójából: az egész gép valamivel kisebb, változott a szárnyformája, más a belépőél, máshol helyezték el a beömlőket – jobban rejtetteknek látszanak –, négykerekes helyett kétkerekes főfutók a kisebb tömegnek megfelelően, másképp formázták a futóaknák ajtaját, négyrészes a pilótafülke ablaka, a színe pedig világosabb szürkeárnyalat.

Amit kívülről természetesen nem látni: nyitott architektúrájú digitális rendszerek, amelyeket egy-egy fejlesztés, új fegyver integrációjára egyszerű lesz szoftveresen bővíteni, módosítani, és a gépen a javító-karbantartó munka is jóval könnyebb lesz.

Maga a fejlesztési program rövidebb és olcsóbb volt, és bár erről nem esett közvetlenül szó az ünnepségen, az ára is feltehetően jóval kisebb lesz, mint a B–2 kétmilliárd dollár körüli beszerzési költsége, mivel az új rendszerek a gyártást is olcsóbbá teszik.

Ennek megfelelően a Raiderből az eddig ismert tervek szerint száz példányra számít a légierő, és ezek a nagyhatótávolságú, levegőben tankolható különleges gépek nem csak a mindössze húsz körüli példányt számláló B–2-eseket, de a régóta szolgáló B–1B-ket is felváltja.

Szóba került a pilóta nélküli üzemeltetés, de az eddigi AF-nyilatkozatok csak óvatos fontolgatásokat érzékeltetnek ezügyben. A következő időszakban nyilván megjelennek majd bővebb és alaposabb elemzések a gépről, a lényeg: a rendszerbe állítás várható időpontja 2026–27, és a bemutatott elsőn kívül Palmdale-ben még további hat B–21-esen dolgoznak a Northrop Grumman emberei.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.