Svájci repülőgép-vezetőkből vonatvezetők? Delta-jegy alkalmazottaknak

iho/repülés   ·   2020.11.25. 09:00
531912_v3

Mit tehet egy légitársaság az emberei érdekében? Elsőre meglepő döntések: legyen munka, és legyen munkaerő, ha megint szükség lesz rá.

A Swiss International és leányvállalata, az Edelweiss Air úgy próbálkozik légiszemélyzete megsegítésével, hogy a pilótákat ugyancsak svájci vasúttársaságoknál segíti munkához, amelyeknek viszont munkaerő-gondjaik vannak. A tervről a svájci közforgalmi pilóták szakszervezete, az Aeropers szóvivője beszélt, hozzátéve, hogy noha első hallásra az elképzelés furcsa lehet, valójában ez egy win-win megoldás, azoknak a számára, akik a visszaeső forgalom és a flották nagy részének leállítása miatt nem jutnak repüléshez.

A szóvivő szerint sok a rokonság a két szakma között, mindegyik feltételezi a technológia iránti elkötelezettséget, mindkettő arról szól, hogy embereket és árukat biztonságosan juttassanak el A-pontból B-be, mindkettő felelősségteljes tevékenység.

A svájci nemzeti vasúttársaság (SBB), csakúgy, mint a legnagyobb hálózattal rendelkező magán-vasúttársaság, a Rhätische Bahn (RhB) komoly problémával küszködik, naponta harminc mozdonyvezető hiányzik a forgalom fenntartásához. A pilóták kiképzése 16 hónapig tartana, utána azonnal megkapják a státuszuknak megfelelő havi 6000 frankos fizetést.

Ugyancsak gáláns ajándékkal lepte meg alkalmazottait a Delta, nem csak pilótákat, hanem valamennyi munkavállalót: karácsonyra kétszemélyes szabadjegyet kapnak, még azok is, akik kényszerszabadságon vannak távol. Ed Bastian, a Delta Air Lines elnöke erről egy belső e-mailben értesítette a munkavállalókat, hozzátéve: így akarja az óriásvállalat megköszönni mindenkinek a járvány alatti helytállását.

Nem kevesebb, mint negyvenezer emberről van szó, akiknek eddig is járt jegy, amely bizonyos járatokra ingyen repülést nyújtott a kedvezményezetteknek, más járatokon csökkentett árral repülhettek, és mindezt „standby” alapon, vagyis akkor szállhattak fel a gépre, ha maradt jegy a több utas beszállítása után. A most kapott lehetőség azonban egyenértékű az előre kifizetett jegyekkel, ráadásul a cég bármely vonalán igénybe vehető, akár hosszú tengerentúli, akár belföldi járatokra, időbeli megkötés nélkül, tehát a repülés akkor vehető igénybe, amikor az alkalmazottnak a leginkább megfelelő.

A közösségi oldalakon megjelentek fanyalgó megjegyzések is arról is, hogy hiába a jegy, ha az illető (ideiglenesen kényszerszabadságon lévő) alkalmazottnak alig van pénze, és ha oda is tudna repülni, nem tudja kifizetni a drága hotelt valamely egzotikus üdülőhelyen, Azonban gyanítható, hogy a többség nem ilyen célra használja fel a lehetőséget, hanem inkább arra, hogy az Államokon belül tudjon elutazni rokonaihoz, szeretteihez az ünnepekre (hálaadás, karácsony).

A légitársaság amilyen nagy, olyan óriási veszteséget volt kénytelen elszenvedni az elmúlt hónapokban, az ajándék azonban, ha jól meggondoljuk, nem biztos, hogy kidobott pénz. Egyrészt egy-egy járaton néhány szabadjegyes nem kerül túl sokba a társaságnak, ráadásul a gépek továbbra is messze a százszázalékos telítettség alatt repülnek.

A Delta nyilván arra számít, hogy egyszer, talán nem is olyan távoli időben, levonul a járvány, vagy legalább az oltások visszahozzák az utazóközönség bizalmát és utazási igényeit. És ha felfut a forgalom, a légitársaságnak szüksége lesz minden lojális munkavállalójára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.