Szeged és Börgönd, összefogás a Mustang jegyében!

Márványi Péter   ·   2020.09.03. 09:00
00_mustang

A legendás vadász mindkét helyszínen repül. Szeged: látványosságok a Tisza fölött, Börgönd: oldtimerek uralják a légteret.

A hazai repülőtársadalom számára a repülőnapok adják a lehetőséget arra, hogy a sport, a szakma, és a repülést szerető kívülálló százezrek, netán milliók találkozzanak, tehát hogy az emberek nagy tömegei gyönyörködjenek abban, amit a háromdimenziós mozgás nyújtani tud, az élmények tömkelegében fürödjenek, mindezt pedig ráadásul egy-egy kellemes, zöldmezős népünnepély keretében…

No ez az év nemigen kényeztetett el így bennünket. A járvány második hullámának hangulata közepette annál is feltűnőbb, annál inkább örömteli volt a hír, hogy két, immár hagyományos repülőnapi helyszín, kicsit másképp, kicsit fékezett üzemmódban, de mégis rendez valamit. Igen, rendez légibemutatót, ha nem is olyan formátumban, mint a korábbiak. (Friss hír a szegediek oldaláról: " Magyarország Kormánya által hozott beutazási korlátozások valamint a hatóságok javaslata alapján, fájó szívvel kell leírnunk de az idei évben nem fogja egyetlen repülő sem megfesteni az eget a szegedi repülőtéren, elmarad a 3 napos Szeged International Airshow ...... JÓHÍR: nem maradhat repülős rendezvény nélkül Szeged és a mi szeretett közönségünk, ezért dolgozunk rajta hogy szeptember 12-én a Nemzetközi Hőlégballon verseny, a 4. Közép-Európa Kupa és az Elő-Európai Bajnokság keretein belül egy nagyszabású repülős produkciókkal egybekötött megnyitóval ajándékozzunk meg benneteket a Huszár Mátyás rakparton!)

Szép pillanat a tavalyi szegedi rendezvényről

És ami még érdekesebb: ebben az évben a dátumok egybeestek. Szeged és Börgönd ugyanarra a hétvégére kellett, hogy szervezzenek, szeptember 12-ére és 13-ára. De ebből nem lett valamiféle hatalmas versengés:

a két csapat elkezdett egyeztetni, együtt gondolkodni, és végül megtalálták azt a fantasztikus produkciót, amely mindkét bemutató csúcsának ígérkezik, ez pedig egy jelenleg Németországban üzemelő, gyönyörű állapotban lévő, második világháborús vadászgép, egy igazi P-51-es Mustang fellépése. Amit lehet, hogy egyetlen reptér, egyetlen repülőnap, egyetlen szervező csapat nem is tudott volna összehozni...

A szervezőkkel – Szeged: Báló Tamás, Börgönd: Józsa Dávid – akkor ültünk le minderről beszélgetni, amikor persze, jó másfél héttel az ominózus szeptember 12. és 13. előtt, még sok minden változhat, remélhetőleg a lényeg semmiképp.

Báló Tamás: Az, hogy mindkét repülőnap azonos hétvégére esett, jó apropó volt arra, hogy Dáviddal közösen próbáljuk meg a Mustangot meghívni. Egyrészt nyilván a költségek csökkentése érdekében ez egy nagyon jó döntés, másrészt pedig így két helyen is be tud mutatkozni egy hétvégén Magyarországon ez a gép.

Báló Tamás

Egyébként korábban is jó volt a kapcsolat a két reptér között. A börgöndi repülőnapok régi programsorozat, a szegedi repülőnapok még csak öt éves, nem versenyzünk egymással, nincs is szerintem értelme. Én azt gondolom, hogy ez az első év lehet, amikor közösen szervezzük, de én ezt folytatnám a következő években is, hogy ha úgy alakul, hogy a Dávidék is partnerek abban, hogy akár egy időpontban, akár közös vendégek meghívásával folytassuk, amit most elkezdünk.

Józsa Dávid: Több mint húsz évre visszatekintően szeptember második vasárnapja a repülőnapunk, tehát nekünk ez fix időpont volt. Többen írták a közösségi oldalakon, hogy miért egy hétvége? Én azt gondolom, hogy

Szeged és Fehérvár között megvan az a távolság, hogy aki az Alföldről el akar menni, az láthatja Szegeden azt, amit sikerül odaszervezni. Aki pedig Dunántúlon él, annak Börgönd tökéletes, aki pedig akkora rajongó, hogy szeretné látni a Mustangot kétszer is, az szombaton elmegy Szegedre, vasárnap pedig Börgöndre.

Báló Tamás: Én tudok olyan emberről, aki mind a két repülőnapon ott lesz szegediként. Nyilván a Mustang mellett lesz még sok egyéb látnivaló, de azért a jelenlegi helyzet miatt átalakult a Szegedi Repülőnapok programja is, úgyhogy teljesen igaz az, hogy most mi szombatra erősítünk, Dávidék pedig vasárnapra. Amúgy megvan a válasz, hogy miért egy hétvégén. Szeged ismert fesztiválváros, aminek a rendezvénynaptárában ez volt az egyetlen szabad hely anélkül, hogy gyengítették volna a programok egymást. Én azzal kerestem meg Dávidékat, hogy ne haragudjatok, nem szándékos, de ha már így alakult, akkor próbáljuk meg kihozni közösen a legtöbbet.

Józsa Dávid: Nekünk nagyon komoly terveink voltak az idei évre, ebből úgy tűnik, hogy nagyon sok minden megdőlt. Mi a háború 75. évfordulójára szerettünk volna egy Spitfire-t is hozni, de ezt csak más európai repülőnapokkal közösen lehetett volna megoldani, például csehországi vagy más rendezvényekkel összekötve, de mivel azok elmaradnak, sajnos a Spit is elmarad. De nagyon sok olyan repülőgép és produkció létezik, ami nem volt eddig látható Magyarországon, én is annak látom lehetőségét, hogy ilyen fellépéseket közösen össze tudjunk hozni.

Józsa Dávid

Börgönd elsősorban oldtimerben érdekelt…

Józsa Dávid: Határozottan. Nálunk létezik Rotter Lajos gépének, a berlini olimpia idején rekordot repült Nemerének az újjáépítési programja, most elkezdtünk egy háborús projektet, egy Bücker 181-es felújítását. Börgöndön nincs aszfalt, tehát Börgöndön nincs lehetőség olyan bemutató kötelék meghívására, mint a Baltic Bees, amit Tomiéknak sikerült tavalyelőtt Szegedre odahozni. Én Börgönd jellegénél fogva is határozottan oldtimerben gondolkodom. Esetleg egyszer egy Messer 109-es, egy B-17-es is jöhetne…

Akkor például kétévenként a németországi Hahnweidével kellene versenyezned.

Józsa Dávid: Én nem szeretnék versenyezni senkivel repülőnapok tekintetében biztosan nem. Szerencsére nagyon sok repülőnapra eljutottam a világban. Mindenhonnan akadt egy kis ötlet, hogy mi az, ami nagyon pozitív, és mi az, amit meg lehetne csinálni nálunk.

Börgönd, a hagyományos helyszín

Én azt szeretném, hogyha az oldtimer rész fejlődne, és olyan repülőgépeket tudnánk elhozni Börgöndre és Szegedre, amik különben egy magyar repülés-rajongónak nehezen elérhetőek.

Akkor viszont térjünk át a hétvége eseményeire. Kezdjük akkor a szombati nappal és Szegeddel. A nagy különbség a korábbi szegedi repülőnapokhoz képest, hogy eddig három napon keresztül a repülőtéren folytak a bemutatók. Most is lesz repülőtéri rendezvény, de a fő helyszín a Tisza-part a belvárosban.

Báló Tamás: A járványügyi helyzet miatt annyi volt a változás, annyi volt a kérdőjel, annyira nem tudtuk, milyen bejelentések következnek a szeptemberi időszakra, hogy a külföldi fellépők közül nagyon sokat le kellett mondanunk, főképp, akiket nem tudunk bevinni a belvárosi szakaszra, például a vitorlázókat. Az a klasszikus háromnapos repülőnap, amit szerveztünk, úgy állt fel, hogy pénteken a gyerekekről szólt volna, szombaton lefutott volna a jelentős légiprogram, a vasárnap meg amolyan családos levezető lett volna,  Bajnokok napja igazi sztárokkal. Most viszont kénytelenek vagyunk egy időpontra összpontosítani.

Szeretnénk a városnak adni élményt, látványt, ideális a Szegedet kettészelő Tisza belvárosi szakasza, a rakparti lépcsősorral, mondhatjuk úgy, hogy Szeged főutcája a Tisza, úgyhogy oda viszünk látványosságokat, 2-3 órás programot, hogy ezzel próbáljunk kedveskedni ezekben a vészterhes időkben a szegedieknek.

Szegedi hangulat

A Mustang mindenképpen fog repülni, Imreh Lajos, vagyis Lujó nem maradhat ki a programjával, a Mi-2-es helikopterrel, úgy tudom, ő még tartogat meglepetéseket, van egy lengyel fellépőnk, Marek Choim műrepülő pilóta, aki Extra 300-assal repül, és pirotechnikát is használ bizonyos show-elemekben. Kicsi a helyszín, így köteléket nem tudunk odavinni, viszont repülni fog Veress Zoli, Vári Gyula. Idén is lesznek ballonok, és idén is jó sok, mert ezen a hétvégén indul a hőlégballon Európa Bajnokság előfutama, most 35 nevezőnél tartunk. A jelenleg érvényben lévő rendeletek alapján a sportolók beutazhatnak az országba azon a hétvégén.

És Börgönd mivel szolgál vasárnap?

Józsa Dávid: Nálunk is a Mustang a főhős. A börgöndi katonai repülés utolsó időszakából fontos típusok is láthatók, a Mi-2-essel Lujó jön hozzánk is, illetve van egy állandó vendégünk, Dányádi Miklós egy Kamov 26-ossal. A Hungaro-Copter, a magyar fejlesztésű könnyű helikopter ismét jön Börgöndre, amelynek pilótája egykoron itt kezdte helikopteres pályafutását. Lesz autogiró-bemutató, repül Veres Zoltán, illetve a Goldtimer flottából a Kánya, a Gerle, a Po2-es és a Li-2-es, vagyis a teljes csapat, végül Révy Laci bácsi a Cimborával. És valamelyik oldtimer vitorlázó repülőgép is biztosan repülni fog tőlünk Börgöndről.

Börgöndi attrakció, a magyar könnyű helikopter

Szó esett már a Nemeréről, a magyar vitorlázórepülés fantasztikus emlékéről, a valaha volt legsikeresebb gépünkről, amelynek Székesfehérváron zajlik az újjáépítése. Tavaly bemutattátok, láthatja-e idén is a közönség, hogyan álltok vele?

Józsa Dávid: A törzs tavaly is ki volt állítva, viszont most bemutatjuk, azt is, hogy elkészültünk 38 darab szárnybordával a 126-ból. Azért látszik a tervezésen, hogy Rotter Lajos tényleg beleadott mindent, és amikor először repült vele, azt mondta, olyan lett, amilyennek gondolta, úgyhogy gyorsan csinált vele két bukfencet… Most, az építése során azért látjuk, hogy ez a gép tényleg ki van találva…

Szegeden ennyire nem erős az oldtimer vonal…

Báló Tamás: Mi a repülőnapot megpróbáljuk minél jobban színesíteni, minél látványosabbá tenni, az emberek szeretik a repülős programokat . Meglátogat minket az egyik tököli repülőiskola, az Aerwin, Szüle Zsolt kapitány elrepül majd Szegedre, és lehet vele beszélgetni a rakparton.

Visszatérő szegedi műsorszám a ballonok repülése

Mostanság a magyar közvélemény sokat foglalkozik azzal, hogy ha a Puskás Stadiont meg lehet nyitni több tízezer focidrukker előtt, akkor azért csak lehet rendezni mindenféle mást is.

Józsa Dávid: Nálunk, Börgöndön 147 ezer négyzetméter áll a nézők rendelkezésére.

Szakemberekkel egyeztettünk, figyelembe vettük az előírásokat, ajánlásokat, nem lesznek zárt terek, hangárok, tehát teljesen szabadtéri lesz a rendezvény. Fertőtlenítőket teszünk ki, az utasrepültetés is szigorúan maszkban történik.

Báló Tamás: Szegeden ezzel, hogy most beköltözünk a belvárosba, jelentősen lecsökken az utasrepültetések a száma, most azon dolgozunk, hogy Lujó helikoptere hogyan tud majd utasokkal forogni a Tisza partjáról, anélkül, hogy zavarná a repülőprogramot. Az egyik legnagyobb feladat az volt, hogyan tegyük covid-ready-vé a rendezvényt. Nyilván mi is készülünk, fertőtlenítőkkel, mindenhol ki fogjuk táblázni, hogy tartsák a másfél métert és maszk is legyen mindenkin. Figyeljünk egymásra és akkor nemcsak a repülés lesz biztonságos, hanem az egészséget is meg lehet őrizni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Zöldút Közlekedésbiztonság Környezetvédelem Automobil

A gépkocsik károsanyag-kibocsátását mérik fel az ország négy városában

iho/közút   ·   2024.09.18. 15:00

A szeptember 16-a és 20-a között zajló Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció során végzett mérések célja, hogy átfogó képet adjon a hazánkban forgalomban lévő gépkocsiállomány évenkénti változásáról és a járművek állapotáról, beleértve az átlagéletkort és az erózió mértékét.