Szombaton átrobogott Nyugat-Magyarországon a Connecting Europe Express

MTI/iho   ·   2021.09.12. 12:10
cee1

Másfél héttel az europai kontinenst átszelő Connecting Europe Express indulása után a szerelvény hazánkba is megérkezett szombat reggel. A vonat a Hegyeshalom–Sopron–Zalaszentiván–Nagykanizsa–Gyékényes útvonalon szelte át Nyugat-Magyarországot, hogy vasárnap már Zágrábba, hétfőn pedig Belgrádba érhessen.

A vonat cikcakkos útvonala Európán át, Párizs lesz a végállomás október hetedikén

A kékre matricázott szerelvényt (amelybe egy kocsit a MÁV-Start is adott) a villamosított szakaszon a GYSEV No Planet B matricás Vectronjával továbbították, Zalaszentivántól a dízeles részen pedig egy remot Szergejt és egy remot Csörgőt irányítottak az élére.

A CEE egy hét múlva újra Magyarországra jön, 19-én Kürtösön lép majd be reggel, majd a 120-as vonalon a Keleti pályaudvarra robog, ahol az érdeklődők megtekinthetik a szerelvényt. A vonat még aznap délután továbbindul a 80-as vonalon, hogy Hidasnémetinél hagyja el az országot Kassa, Szlovákia felé.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, Farkas Ciprián, Sopron polgármestere (Fidesz-KDNP), Németh Zoltán, a Győr-Moson-Sopron Megyei közgyűlés elnöke, Heinrich Dorner, a Burgenlandi Tartományi Kormány közlekedésért felelős tanácsosa, Ines Ayala Sender, a Rajna-Duna törzshálózati korridor európai koordinátora és Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára (b-j) a Connecting Europe Express fogadásán a különvonat első magyarországi megállóhelyén, a soproni vasútállomáson 2021. szeptember 11-én (fotók: MTI/Filep István)A vonatot Sopronban fúvószenekar és elöljáróságok fogadták, az ITM-től Mosóczi László államtitkár mondott beszédet. Az államtitkár elmondta, hogy a következő 10-15 évben az uniós célokkal összhangban a vasút áll majd a hazai közlekedés-fejlesztés középpontjában. Amíg a 19. század közepén a vasút a szekér alternatívája volt, ma a környezetbarát közlekedésé, mert a kibocsátott károsanyag 25 százalékáért a közlekedés a felelős. A kormány stratégiai célja a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az autózással szemben. Az ITM intézkedéseivel a helyközi közlekedés gerincét adó vasúthálózatok előnyét, elsőbbségét szeretnék érvényre juttatni, amelynek érdekében a nemzetközi kapcsolatok minőségét, és a hazai hálózatok átjárhatóságát is javítani kell.

Beszélt még továbbá a következő témákról is:

  • A magyar vasút program kiemelt céljai közé tartozik a nagysebességű kapcsolat megteremtése a környező országok fővárosaival, hogy hazánk földrajzi adottságaival élve Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon;
  • Megkezdődött a tervezése a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának kapacitás bővítő korszerűsítésére. A szükséges források rendelkezésre állnak, a Soroksár és Kelebia közötti szakasz rekonstrukciója 2025-re elkészül;
  • A kormány a közelmúltban biztosított forrást a Szeged és Szabadka között megújuló vasúti összeköttetés hazai szakaszának korszerűsítésére;
  • A következő évtizedben kiépülő Budapest-Varsó gyorsvasút a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze és egy ausztriai leágazással a nyugat-európai nagysebességű vasúti hálózatba is beköti a térséget;
  • Mindezek mellett tervben van a budapesti repülőtéri vasút és a Budapest-Kolozsvár gyorsvasút megvalósítása is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ötéves a GYSEV Vectron-flottája

iho/vasút   ·   2022.06.17. 12:00

A vasúttársaság 2017-ben vásárolta első kilenc Siemens Vectron villamos mozdonyát, azóta a cégcsoport további két ilyen vontatójárművet szerzett be. A GYSEV-es Vectronok eddig 8,5 millió kilométert tettek meg.