Támadás az üzleti repülés ellen, éppen Franciaországban

iho/repülés   ·   2022.08.28. 09:00
the_dassault_falcon_900lx_corporate_jet

Betiltják a business-jeteket? Az elit szeparatizmusa. A francia környezetvédőket főképp a rövid utak irritálják.

Kitört a vita, a hevességére jellemző, hogy az összefoglalók egyike már feltételezi annak esélyét, hogy egyszerűen hatósági erővel szüntetik meg az országban a business-jetek használatát. A különös kampányt nemkormányzati szervezetek és közösségi netes fórumok indították, persze a teljes betiltásnak vannak alternatívái, úgymint az ilyen típusú forgalom korlátozása, vagy súlyos megadóztatása.

Többek közt a Twitteren láttak nyilvánosságot érdekes adatok az olyan repülésekről, mint amelyek különféle gazdag és ismert személyiségek gépei hajtottak végre, mint Elon Musk, Taylor Swift vagy a francia Vincent Bolloré. Utóbbi esetében találták a legérdekesebb napi teljesítményt, nem kevesebb, mint hat etappal, amiből csak egy volt közepes távolságú Párizs–Palermo szakasz, a többi mind Franciaországon belüli repülés volt, igaz, ez azért Európában az egyik legnagyobb területű állam.

Akad olyan zöld szervezet, amely azon az alapon követel súlyos lépéseket, hogy ez az ágazat szerintük tízszer több szennyezéssel terheli a légkört, mint maga a légiközlekedés: ezt egyrészt feltehetően szintén a belföldi business-forgalomra nézve mérték, másrészt gyaníthatóan az egy utasra eső hányadot számították. Vannak, akik úgy szállnak üzleti gépre, mint mások a metróra, ez az elit szeparatizmusa, ugyanazon a bolygón élünk, de nem ugyanabban a világban, hangzik az Aerotime által idézett nyilatkozat.

Az üzleti gépek más számítások szerint akár 14-szeres szorzóval szerepelnek a szennyező légiközlekedési ágazatok listáján, és vannak, akik azt emelik ki, hogy ez a szakág különösen azért bűnös, mert a tulajdonosok a gépeket legtöbbször rövid távokra használják. Ez viszont olyan típusú reális kérdés, amivel a politikai vezetés maga is foglalkozott, igaz, nem a business-repüléssel kapcsolatban: a légitársaságok menetrend szerinti forgalmának fokozatos leállítását fogadta el a törvényhozás azokon a vonalakon, ahol létezik gyorsvasúti kapcsolat is.

Természetesen érvel az ellenoldal is, a francia légi- és űripari cégek szervezetének vezetője, történetesen az Airbus elnöke, Guillaume Faury azt mondta, hogy a nagyobb üzleti gépek forgalma Franciaországban a globális szén-dioxid-kibocsátásának mindössze 0,00025 százalékáért felelős, Ezeknek a repüléseknek a nagy része a vállalatok számára fontos eszköz, miközben a kormány számára végrehajtott, egészségügyi illetve privát utak a teljes business-forgalomnak csak a húsz százalékát teszik ki.

Kétségtelen, hogy a Covid világszerte felerősítette a business-repülés iránti igényt. Egyrészt sok vállalat számára a szétszórt telephelyek közti kapcsolat szempontjából valóban fontos tud lenni a repülés, másrészt – és ez világszerte tapasztalható volt – aki megtehette, azért is választotta a magángépeket, hogy a zsúfolt átszállóhelyek, légi csomópontok, terminálok érintése nélkül jusson el úticéljához.

Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy az ágazat elleni frontális támadás épp abban az európai országban indult be ilyen hevesen, ahol az egyik legsikeresebb európai business-gyártó cég, a Dassault működik.  

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.