Teljesen leszoktunk a havi autópálya-matricáról
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) tájékoztatása szerint tavaly június 10-éig 788 ezer havi e-matrica fogyott, míg ebben az évben 559 ezer. Az alkalmi úthasználathoz és a tranzitforgalom számára leginkább megfelelő heti (10 napos) matricából tavaly ugyanebben az időszakban 3,1 millió, idén mintegy 3 millió kelt el, tehát itt nincs lényeges változás.
Az év elején bevezetett éves megyei e-matricából több mint 1,1 milliót vettek eddig az autósok. Az adatok szerint az országos éves matricából is több fogyott az idén, 286 ezer, míg a tavalyi év hasonló időszakában 226 ezer.
A jogosulatlan úthasználat aránya a díjrendelet januári módosítása után 3,7 százalékos volt, de a tavaszi hónapokban már csökkenő tendenciát mutatott, 2,3-2,6 százalékos volt a bliccelés – ismertette a NÚSZ.
Az útdíjfizetési szolgáltató tájékoztatásában emlékeztetett: mivel a hazai gyorsforgalmi utak többsége díjkötelessé vált, ezért az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli. A főváros környékén a fizetős szakaszok kezdetére ezen felül kiegészítő tábla is utal. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek arra, hogy milyen távolságot követően következik a fizetős autópálya-szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomópontnál elhagyhatják az autóutat.
Február 1-jétől egyes szakaszokat díjmentesen lehet használni. A megyei matrica hatálya a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig érvényes. A díjköteles úthálózatról érdemes tájékozódni a nemzetiutdij.hu oldalon, ahol az országos térkép és a megyei térképek is megtalálhatók – tanácsolja a szolgáltató.
A NÚSZ felhívta a figyelmet arra is, hogy a hétnél több utas szállítására alkalmas személygépkocsik, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók a januártól bevezetett D2-es díjkategóriába tartoznak. Ha a fizetős útszakaszokon a D2-es kategóriába tartozó járművekre D1-es kategóriában váltanak e-matricát, az a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül. Az új U díjkategóriába tartoznak a D2 és a B2 díjkategóriába sorolt járművek által vontatott pótkocsik (utánfutók). Ilyenkor a vontató járműre és a vontatmányra is meg kell váltani az e-matricát.
Az e-matricát a jogszabály értelmében minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megvenni, az akár néhány perccel később megvett e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után – figyelmeztetett a NÚSZ.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!