Törött légcsavar a gép oldalában

iho   ·   2014.11.12. 11:15
cim

Egy mondhatni „szokásos” baleset egy meglehetősen kellemetlen plusz mozzanattal: talán így lehetne összefoglalni az Air Canada Express gépének kényszerleszállását Edmontonban. Az ugyanis nem először történik meg, hogy a Bombardier Q400-as légycsavaros-gázturbinás típusának gond van a futójával, az viszont ritka eset, hogy a beroskadó futó miatt betont ért propeller egy darabja befúródott az utastér falába.

A C-GGBF lajstromjelű de Havilland Dash 8-400-as hetvenegy utassal és négyfőnyi személyzettel a Jazz Aviation járataként indult Calgaryból Grande Prairi felé, amikor a felszállás során a pilóták észlelték, hogy a kerekek egyike eldurrant. Először emiatt visszafordultak volna Calgaryba, azért választották mégis az edmontoni kitérőt, mert ott a várhatóan nem egyszerű landoláshoz kedvezőbbek voltak a meteorológiai viszonyok: nem fújt annyira keresztbe a szél a pályán.

A gép a pálya mellett...

A földet érés előtt a személyzet rendben kibocsátotta a futót, az utasok jobboldalon látták is az eldurrant gumit. Földet éréskor azonban a jobb futó becsuklott, egyes beszámolók szerint azután, hogy a jobb futóra szerelt másik kerék is eldurrant. A gép oldalra dőlt, a hasán és a hajtómű burkolatán csúszott tovább, a betonnak ütköző légcsavar egyik darabja pedig keményen nekivágódott a törzsnek és át is fúrta a burkolatát, illetve betört egy, a légcsavar vonalában lévő ablakot.

Innentől kezdve eltérőek a híradások, mi történt valójában, az egyik verzió szerint a légcsavartoll darabja be is hatolt az utastérbe, más források úgy tudják, hogy valójában a kabin oldalfala nyomódott be a kabinba a propellertől kapott ütés miatt. Bármiképp is történt, a balest négy könnyebb sérültje közül az egyik utas emiatt került kórházba az incidens után.

Hogy a gép jobb futója földet éréskor mért csuklott vissza, azt egyelőre nem tudni, vizsgálat kell majd, hogy tisztázza. Az biztos, hogy a műszaki mentőalakulatok másnap a pályától jobbra veszteglő gépet megemelték, a jobb futót ezután rendben és teljesen ki lehetett bocsátani, a gépet „saját lábán” vontatták be egy karbantartó hangárba.

...és a közösségi oldalakon feltűnt fotó a törzsbe fúródott légcsavardarabról

A Q400-asok hosszú ideig „hírhedtek” voltak a hosszú futószárból és az egy száron két kerékből álló főfutórendszer problémái miatt. A futókkal kapcsolatos incidensek száma a típus esetében több mint húsz, 2007 ősze volt a legkellemetlenebb időszak, amikor egy-másfél hónap leforgása alatt háromszor roskadt össze a futómű, ráadásul mindhárom gép a Scandinavian Airlines járatain szenvedett szerencsére nem túl súlyos kimenetelű baleseteket, ezek után a SAS kisorolta típust a flottájából.

A skandináv cég által üzemeltetett példányok közül került ki az a négy, amelyet a Malév a megszűnéséig repültetett.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek