Új Dassault, eltűnik a Cessna kisgépe?

iho   ·   2013.10.27. 12:00
cim

Egy pozitív és egy negatív szenzációval kezdődött Las Vegasban az üzleti repülés legnagyobb éves találkozója. A National Business Aviation Association Convention volt a helyszíne egy új, ígéretes típus bemutatkozásának, egyben egy sok éve vajúdó, de a jelek szerint bukott kisgépes projekt búcsújának.

A nagy debütálás a francia Dassault Falcon-sorozatának új gépéhez kötődik, az 5X a gépcsalád legnagyobb altípusa lesz, de a gyorselemzések nem annyira az előző Falconokhoz, hanem a legfontosabb versenytárshoz mérik a gépet: a Gulfstream G650-eséhez képest nagyobb lesz a kabin keresztmetszete, de rövidebb lesz valamivel a törzse. Mach 0,8-as utazósebességgel a gép 5200 mérföldet képes repülni, vagyis alkalmas például a London–Tokió útra, ha viszont az utazója 0,85-re kúszik, akkor a hatótávolsága „csak” 4750 mérföld, de ez azt jelenti, hogy 10 óránál rövidebb idő alatt viheti el utasait Londonból Houstonba, Detroitból Moszkvába vagy Sao Paolóból Lisszabonba.

Az NBAA13 nagy újdonsága: a Falcon5X <br>(fotó: Dassault)

Az 5X egy évtized elteltével a francia cégnél az első teljesen új konstrukció, amibe a Dassault beleadott „apait-anyait”, vagyis az új technológiákat: friss tervezésű a szárny és a törzs, valamint a két digitális vezérlésű Safran Snecma Silvercrest hajtómű a farokrészen, és a gép légellenállása is jóval kisebb lesz az alapos aerodinamikai tervezés révén. A gép számottevően könnyebb lesz a jelenlegi konkurenciánál, és ennek megfelelően egyharmadával alacsonyabbnak ígérik az üzemanyag-fogyasztását. Ami az üzemeltetési költségek összességét illeti, ez a G450-eshez képest 30, a Bombardier megfelelő típusához, a Global 5000-hez képest 35 százalékkal lesz alacsonyabb, mondják a franciák.

Ami pedig az utasok komfortját illeti, nemcsak hogy kényelmesebb lesz a kabin, de nagyobbak lesznek az ablakok is, ráadásul a pilótafülke szélvédőit is sikerült megnövelni, így javítani lehet a pilóták kilátását a gépből az orrkúp felett, ami igen hasznos leszálláskor.

Jó hangulatban zajlik Las Vegasban a nagy találkozó <br>(fotó: Twitter/NBAA)

A program beindításának jó az időzítése: a nagykabinos business jetek piaca most kezd igazán éledezni a több éves visszaesés után. Eleinte a Dassault egy kisebb géppel akart előrukkolni, de az új trendeket, a nagyobb gépek iránti igényt érzékelve a tervezők az eddigi legnagyobb Falcon koncepciója mellett döntöttek, sőt, a bejelentések szerint jövőre az üzleti repülés európai találkozója, az EBACE 2014 egy még nagyobb és még nagyobb hatótávolságú változat bemutatásának helyszíne lesz.

Az optimista hangulatot azok a felmérések alapozzák meg, amelyek szerint a tavalyi évhez képest 8 százalékkal javul idén az üzleti gépek piaca, az éves forgalom csaknem 18 és fél milliárd dollárra várható. A kategória egyik legfőbb hajtóműgyártója, a Honeywell prognózisa szerint 2023-ig 9250 új üzleti gép talál gazdára 250 milliárd dollár értékben, de érdekesmód az Ázsiában eladható gépek számát az idei előrejelzés valamivel alacsonyabbra teszi. Észak-Amerika azonban továbbra is a világ teljes business jet flottájának többségét, 61 százalékát üzemelteti, viszont az európai részesedés 12-ről 18 százalékra emelkedik.

Javuló kilátások az üzleti gépek piacán<br>(fotó: Flightglobal)

Ami viszont az NBAA negatív szenzációja, az egyetlen, nem részletezett kijelentésen alapul a Cessna elnöke részéről: Scott Ernest azt mondta sajtótájékoztatóján, hogy a Kínában készülő, a könnyű sportgép-kategóriában (LSA) vezető szerepre szánt egymotoros kisgépnek, a Skycatchernek „nincs jövője”. Nem volt hajlandó az elnök ennél részletesebben válaszolni arra a kérdésre sem, hogy vajon eszerint leállítják-e a típus gyártását.

Az AVweb külön interjújában a cég alelnöke elmondta, hogy a gépből idén eddig (mindössze) 20 példányt adtak el, és hasonló mennyiség vár eladásra. A Skycatchernek „nem volt működő üzleti modellje”, fogalmazott a legnagyobb kisgépgyártó második embere. Egyébként összesen eddig vagy 260-270 gépet sikerült értékesíteni, ez a szám az ambiciózus tervekhez képest valóban kiábrándítóan alacsony.

Leállítják a Skycatcher gyártását? <br>(fotó: Cessna)

A kétszemélyes fémépítésű gépet az egyébként kompozit-típusokkal alaposan ellátott piacon a cég olcsó iskolagépnek szánta, de a tervezett százezer helyett százötvenezer dollár körüli lett az ára, a kevésbé költségesnek ígérkező kínai gyártás ellenére. Ugyancsak megnehezítette a 162-es helyzetét, hogy Európában késett a 600 kiló alatti típus hatósági besorolása, és emiatt késett az értékesítése is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek