Új irányítóközpont: az átállás titkai

Márványi Péter   ·   2013.02.28. 09:00
cim

A légi közlekedés bonyolult rendszer. Hogy mennyire, azt például egy-egy új repülőtér átadásakor érzékelhette a külvilág. No de amikor nem egy terminált, hanem egy légi forgalmi irányítóközpontot kell beüzemelni, már nem az a kérdés, hogy hány utas poggyásza kezd el keringeni a semmi perifériáján: egy irányítóközpontnak attól a pillanattól kell tökéletesen működnie, hogy működik, vagyis hogy élesben működik, valóban onnan történik az irányítás. Ezért kérdeztem az ANS III. átadása után a HungaroControl osztályvezetőjét, Bakos Józsefet az átállás titkáról: a két központ egészen a mostani átadásig párhuzamosan dolgozott, de a régi decembertől már csak mint „árnyék”, vésztartalék.

Amikor egy irányító beül az új központba, mi a különbség? Mi az az első és legfontosabb dolog, amit úgy érzékel, hogy ez nem olyan, mint a régi munkaterem?

A szoftver sokkal gyorsabb. Annyival gyorsabb volt a szoftver, amikor elkezdtük itt az üzemelést, hogy a kollégák kérték is, hogy kellene valamit rajta módosítani, mert túl gyors volt.

Bakos József: egyszer sem kellett a régi központnak belépnie az új helyett <br>(fotók: Vörös Attila)

No de a körülmények, a hangok, a fények, ezek mind sokat számítanak...

Valóban így van, ez egy új munkakörnyezet. Meg kell szokni, hogy ez a munkahely pédlául sokkal csöndesebb, tehát a légtechnikai rendszerek, maguk a berendezések úgy vannak elzárva, hogy szinte síri csend van. A háttérzaj emiatt sokkal erősebben hallatszik, erre panaszkodtak is a kollégák. Akusztikus szakértő segítségét fogjuk kérni, hogy hogyan lehetne a háttérzajon segíteni.

Tehát ahogy egy másik munkahelyen, másik szektorban beszélnek, azt jobban hallja mindenki?

Igen, ha visszaemlékszel, teljesen más a munkateremnek a berendezése, közelebb van a supervisor, az áramlásszabályozó az ACC szektorokhoz, ezért az ő beszélgetésük jobban hallatszik. Meg fogjuk vizsgálni, hogy mit tudunk tenni annak érdekében, hogy ez a fajta háttérzaj csökkenjen.

Balra a leállító gomb: percekkel a visszaszámlálás előtt <br>(fotók: Vörös Attila)(

Ugyanaz a monitorrendszer, ugyanaz a kommunikációs rendszer.

Teljesen ugyanaz. Tehát ilyen szempontból a kollégáknak az átállás nem okozott akkora problémát, mint az ezt megelőzőek. Ugyanazt a képernyőt látják, sokkal gyorsabb a rendszer, ahogyan ezt mondtam, más platformon…

De mit is jelent, hogy gyors? Gyorsabban jelenik meg egy repülőgép mellett egy adatsor?

Például sokkal gyorsabb az egér mozgása, ez volt az, amit kértek, hogy egy kicsit lassítsunk rajta. A mozdulat, amely miatt a másik munkateremben nem ütközött az egér a képernyő szélének, itt zavarta őket, de ezt megoldottuk, ezt be lehetett állítani. Például sokkal gyorsabban nyíltak meg az ablakok. A gyorsaság alatt nem azt kell érteni, hogy régen másodpercekig kellett várni, ott is gyors volt, de itt még gyorsabb. Azért ez egy korszerű hardvertechnika, amivel most dolgozunk.

Elsötétült monitorok a régi munkateremben

Hogyan történt pontosan az átállás? Ha jól gondolom, volt egy nagyon konkrét és gyakorlatilag napokra lebontott terv.

Így van. A vezérigazgató úr 2011. november 19-én vetette először papírra, hogy ő hogyan képzeli el az átállást, akkor jelezte, hogy 2012 novembere közepén kellene elindulni az árnyéküzemmel, december közepére pedig be kéne fejezni az átállási folyamatot. Azt kell mondjam, hogy abban az időszakban az ANS-III. épülete még csak olyan szinten állt, hogy a külső nyílászárók beépítése sem fejeződött be, nemhogy a technológiai szerelések elkezdődtek volna.

De ezek szerint minden úgy is történt, ahogy azon a bizonyos papíron szerepelt?

Minden.

Tehát decemberben már gyakorlatilag az új központ működött?

Így van. Tehát december 18-ától az új irányítóközpont az, amely a légi forgalmi irányítást a magyar légtérben végzi.

Az új központ már december óta irányítja a magyar légteret...

Közben a régi mit csinált egészen mostanáig?

Bekapcsolva maradt arra az esetre, ha esetleg ezzel a rendszerrel valami hiba történt volna, ami megakadályozta volna, hogy innen irányítsunk. De erre nem került sor. Az eltelt két és fél hónap tapasztalatai alapján határoztuk el azt, hogy a miniszter asszony leállíthatja.

Tehát ott ültek irányítók a régi teremben is a pultoknál, ott is figyelték a forgalmat, hallgatták a forgalmazást, csak nem csináltak semmit.

Így van, ez gyakorlatilag így zajlott.

Mi fog történni a régi berendezésekkel, műszerekkel? Hatalmas érték csücsül a régi munkateremben, monitorokban, gépekben.

Sok megoldás jöhet szóba. Nyilván azok az alkatrészek, amelyek valamilyen szinten használhatók, gondolok itt a monitorokra, a kommunikációs rendszerre, azok a régi központban kialakítandó új oktatási központ részei lesznek, föl fogjuk őket használni. Azokat, amelyeket nem, valamilyen környezetkímélő megoldásban elbontják, elszállítják innen.

...de február 27. óta már nincs mögötte árnyéküzem

Mit jelentett ez a pillanat a számodra, amikor a miniszter asszony a régi munkateremben rátette a nagy fehér gombra a kezét? És aztán elsötétült előttetek a képernyő?

Azt tudni kell, hogy az ANS1 központ fejlesztésében én nyakig benne voltam, tehát ez a központ az én szívem csücske volt, az enyémnek éreztem teljes mértékben. Egy olyan ablakra klikkeltem, amelyről az oktatáson külön kiemelten felhívtuk a kollégák figyelmét, hogy ezt a gombot soha nem szabad megnyomni, nos, most lehetőségem volt arra, hogy ezt a „yes”-t megnyomjam, és azt a rendszert, amit én fejlesztettem, véglegesen leállítsuk.

Az egyik szemem sír, a másik nevet, mert olyan rendszerrel dolgozunk, ami tényleg a világ élvonalába tartozik, és bízom benne, hogy ugyanolyan magas szinten tudjuk kiszolgálni a gépeket, mint korábban. Sőt: lehetőség nyílik arra, hogy a kosovói légtérben olyan feladatot lássunk el, ami szintén példa nélküli Európában.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.