Új mentőhelikopter jövőre az észak-nyugati országrészben
Az eddig főképp betegszállítással foglalkozó TrustAir kéthajtóműves forgószárnyast állít be.
Jelenleg ebben a régióban közel 800 ezer lakos nem jut mentőhelikopteres szolgáltatáshoz tizenöt percen belül. Csak Győr térségében az M1-es autópályán naponta 50–60 ezres gépjárműforgalom érintett, emellett Magyarország egész területén számos alkalommal indokolatlan szállítási traumának vannak kitéve gyermekek, akiket földi úton szállítanak vidékről magasabb kompetenciájú egészségügyi intézménybe – írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a cég.
Ismerve a Magyarország észak-nyugati régiójában lakókat hátrányosan érintő több évtizedes hiányt, illetve felismerve azon jövőbemutató szakmai igényeket – amelyek Nyugat- Európában és a világon már sok helyen elérhetőek –, a TrustAir 2023-ban mentő- és gyermekmentő helikoptert indít.
A TrustAir 2015 óta Európa meghatározó légi betegszállító cégévé vált, emellett a menedzsment tagjainak elévülhetetlen érdemei vannak a mai magyar légimentés 2005-ben történt kiépítésében. A TrustAir évtizedes adósságot törleszt a kezdeményezéssel és biztosít a tervek szerint tizenöt percen belül elérhető légimentési szolgáltatást az észak-nyugati régióban.
A projekt finanszírozása a luxemburgi, svájci és angol mintákhoz hasonlóan részben közösségi finanszírozással, támogatással és tagsági rendszer alapon működik majd, amelyet a légimentés mellett elkötelezett magánszemélyek által alapított nonprofit SkyCU Légimentő és Légi Betegszállító Egyesület-tel (www.skycu.org) közösen valósítanak meg. Az egyesület támogatói tagságáért egyébként a tagoknak 12, vagy akár 100 százalékos kedvezményt is nyújt az egyesület egy esetleges külföldi megbetegedést, balesetet követő hazaszállítás igénye esetén – hangzik a cég közleménye.
Miért fehér folt Északnyugat-Magyarország?
Portálunk feltett néhány plusz kérdést, amelyekre a TrustAir ügyvezetője, Dr. Túri Péter válaszolt. Megerősítette, hogy a térségnek elégtelen az ellátása: „közel 800 ezer ember nem kap ez esélyegyenlőség jegyében és a szakmai elvárásoknak megfelelően tizenöt percen belül mentőhelikoptert.” Hogy ez miért alakult így, „erről nincs információm, tessék a légimentők elmúlt tizenegy évben egymást két-háromévente váltó négy-öt ügyvezetőjét kérdezni.”
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. Sármelléken és Budaörsön tart fenn legközelebb bázisokat, ahol most mentőhelikopter állomásozik – idéztük a rendelkezésünkre álló információt. Dr. Túri Péter hozzátette: „Balatonfüred riasztható még, de nekik is bőven fél óra felett van mondjuk az M1-ig felérni, tehát fehér foltról beszélhetünk.”
Ha Önök is elkezdik a légimentést, azért lesz-e valamiféle koordináció a szervezetek között? – kérdeztük. A válasz: „Nem látom, hogy miért ne lehetne? Részünkről ennek semmi akadálya. Mi több, mi az elmúlt években többször ajánlottuk fel az együttműködést a legkülönbözőbb területen – oktatás, továbbképzés, munkalehetőség, stb. –, de választ nem kaptunk. A mentés, mint szakma, politikától, fajra, nemre való különbségtől mentes terület, így szakmai féltékenység, irigység álláspontom szerint nem értelmezhető. Egy kárhelyen a sérültek érdeke a legfontosabb. Angliában több mint tizenöt szolgáltató dolgozik, Németországban két nagy mellett pár kisebb cég is ment, de a hazánkhoz méretben hasonló Csehországban is három szervezet dolgozik."
Végül arra a kérdésre, milyen gépet terveznek beszerezni, a válasz az volt, hogy „a feladathoz megfelelő kéthajtóműves típust”.
Portálunk szívesen áll a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. rendelkezésére, ha hozzá akarja fűzni a maga véleményét az ügyről.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!