Új pihenőidő-szabályozás: <br />a társaságok tiltakoznak

iho/repülés   ·   2011.09.22. 11:00
queque_jav

Az amerikai légi közlekedési cégek szervezete, az ATA (Air Transport Association) a Fehér Ház költségvetési hivatalának küldött levelében azt állítja, hgy a tervezett szabályozás milliárdokba kerül és több tízezernyi állást veszélyeztet a légi közlekedési iparágban. Az ATA ezeket a számokat egy tanácsadó ügynökségtől nyerte, amely a szervezet adatait használta annak megbecslésére, hogyan reagálnak az iparági partnerek a szabályozásra.

Az előrejelzés szerint a szigorúbb, komolyabb pihenőidőket előíró módosítások évi kétmilliárd dollárba és 27 ezer állásba kerülnek, sőt globálisan és a teljes légiközlekedési rendszert érintve akár 400 ezer állás elvesztéséről lehet szó.

A kormány nem ért egyet ezekkel a becslésekkel és azzal válaszol, hogy tavasszal ugyanerre a szabálytervezetre a légitársaságok még azzal reagáltak, hogy a vállalatoknak többletmunkaidőt kell felvenniük vagy bérelniük, hogy megfeleljenek az előírásoknak.

Februárban az American Airlines azt közölte, hogy az új szabályok miatt 2325 új pilótát lesz kénytelen felvenni. És ha az American erre kényszerül, akkor nyilván így lesz ezzel a többi légitársaság is – hangzottak a további kommentárok a médiában.

A Szövetségi Légügyi Hivatal 2010-ben javasolta a kötelező pihenőidő kiterjesztését, illetve az adott időszakon belüli lehetséges repülési idő limitálását. A javaslatot a Colgan Air 3407-es járatának 2009-ben történt katasztrófája váltotta ki, amelyben 50 személy vesztette életét. A pilóták kimerültsége nem szerepelt a baleset közvetlen okaként, de a vizsgálat kiderítette, hogy sem a kapitány, sem a másodpilóta nem aludt ágyban a katasztrófát megelőző éjszaka.

A kapitány alvásdeficitjét a vizsgálat a baleset előtti három napon 6-12 órára becsülte. A másodpilóta pihenőideje legfőképp arra kellett, hogy az ország más vidékéről, Washington államból, szülei otthonából ingázzon a szolgálati helyére, mert a fizetése nem volt elég, hogy New York környékén találjon magának lakást. Az ingázó pilóták számára a légitársaság egy két hálószobás apartmant tartott fenn, ahol olykor kilencen is voltak egy időben.

Az NTSB, a közlekedésbiztonsági testület jelentése szerint a repülőszemélyzet nem figyelt eléggé magára a repülésre, nem kísérte állandó figyelemmel a sebesség alakulását és nem reagált megfelelően az átesésjelzőre. Azt viszont a jelentés leszögezi, hogy nem lehet egészen pontosan meghatározni, mekkora szerepet játszott a pilóták kimerültsége például abban, hogy a kapitány húzta a kormányt, amikor nyomnia kellett volna, miközben lett volna még elég magassága ahhoz, hogy kivezesse az átesésből a gépet.

Miközben a vizsgálat nem mondhatta ki, az NTSB vezetője nagyon is egyértelművé tette nyilatkozataiban, hogy a pilóták kimerültsége döntő faktor lehetett, és hogy ez az egyik legfőbb veszélyforrás, amit a testület ki akar iktatni a légi közlekedésből.

Kapcsolódó hírek