Új román légitársaság – hosszútáv 737-500-assal?!
A Hello Jets jövendő tevékenységi köre nem teljesen világos, egy biztos, Romániának jelenleg nincs nagy hatótávolságú utasszállítója.
Új, bár egyelőre kissé rejtélyes légitársaság alapításáról adott hírt román lapjelentések nyomán az erdélyi Transindex. Már a neve is érdekes: Hello Jets, nem összetévesztendő a HelloJet nevű hamburgi céggel, amely különféle üzleti gépek bérbeadásával és charterezésével foglalkozik.
A romániai Hello Jets és a németországi vállalat között kapcsolatot nemigen találni, annál inkább a Blue Air román ultra low-cost társasággal, ennek fő tulajdonosa, Teodor Rada alapította az új céget és jegyeztette be még februárban. A Hello Jets néhány napja kapta meg a Román Polgári Légiközlekedési Hatóságtól az üzemeltetési engedélyt.
Mindez vonatkozik egyelőre egyetlen gépre, egy a Blue Air-től bérelt Boeing 737-500-asra, amely 31 éves és 126 utasra van berendezve, ami azért megint kicsit furcsa, mert ennek a gépnek első megközelítésben nincs sok köze a légitársaság által megcélzott tevékenységi körhöz. Megkérdezték ugyanis Oana Petrescut, a Blue Air vezérigazgatóját, hogy az új cég nem lesz-e konkurenciája a már 2004 óta működő Blue Air-nek, amira a válasz az volt, hogy a Hello Jets egészen más koncepció mentén működik, és „távolabbi úticélokra” koncentrál majd.
Ami ugye nemigen profilja a cég jelenlegi egyetlen gépének: a Boeing keskenytörzsű gépcsaládja, abból is a Cklassic sorozat eme legkisebb altípusa volt a legkevésbé sikeres, csakúgy, mint aztán az ugyanolyan kapacitású 737-600-as, amely, mint emlékezetes, a Malév gépparkjában is szerepelt, de a társaság leállása után ezeket a kisebb gépeket küldte bontásra a bérbeadó, mert a légitársaságok számára nem volt gazdaságos az üzemeltetése, az egy utasra eső magasabb költségek miatt. A típuscsalád más tagjaihoz képest az 500-asból csak 389 készült, ezek túlnyomó többsége ma már nem léteik vagy a földön vesztegel. Kétségtelen, hogy a hatótávolsága minimálisan meghaladja a nagyobb verziókét, de a 4300–4400 kilométer körüli vonalakon repülni még mindig nem jelent igazi hosszútávot.
Ezek után többféle elképzelés forog arról, hogy tulajdonképp mit akar kezdeni az új cég a géppel. Az biztos, hogy ez a gép a Blue Air-nél kilógott a sorból, az adatbázisok szerint a jelenleg szolgáló tizennégy utasszállító közül az összes többi vagy NG 737-800-as és 700-as, vagy a gépcsalád legújabb verziója, a cégnél ugyanis már két MAX 8-as is repül. Az öreg 500-ast már úgysem lehet gazdaságosan repültetni, tehát pénzügyi szempontból hasznos, ha kikerül az állományból. Az új társaság számára pedig lehetővé teszi az indulást, start-upok esetében előfordul, hogy az első gépeik csak a hatósági engedélyeztetés adminisztrációs lebonyolításához kellenek, de amúgy a távlati tervekben már egészen más gépek, típusok szerepelnek.
A Hello Jets nyilván valóban nem próbál a Blue Air-hez hasonlóan low-cost hálózattal működni, vagy ha igen, akkor úgy egészíthetné ki a másik társaság üzleti tevékenységét, ha valóban hosszú távot repülne, netán szintén diszkont alapon, vagy charter-járatok fenntartásával. Ami azért jelentene perspektívát, mert jelenleg nincs olyan román légicég, amely rendelkezne ehhez szükséges nagy hatótávolságú gépekkel.
A Tarom terveiben ugyan szerepel 787-esek beszerzése, de kérdés, mikor válhat ez aktuálissá. Ha viszont egy cég olcsóbb megoldást keres, a másodlagos piacon viszonylag olcsón beszerezhet használt, bérelhető B-767-eseket vagy A330-asokat. Érdekes mozzanat: az elmúlt hetekben sokan azért bírálták a nemzeti légitársaságot, mert megfelelő gép híján nem tudta elszállítani a román olimpiai küldöttséget Tokióba, egy erre szakosodott cégtől kellett egy 767-est bérelni az útra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!