Újabb feltételes megállóhelyeket vezet be a Start a Dunántúlon

iho   ·   2021.09.09. 18:00
21494_E3VA9765_21074_Varda__6342,016_Helikon

Az utasforgalmi szempontból szükségtelen megállások kiiktatásával várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok és üzemanyagot takarít meg a vasúttársaság. Ez olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél jellemzően egyes időszakokban nincs fel- vagy leszálló utas.

A május közepe óta a Gyékényes–Pécs vasútvonal nyolc, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván vonalszakasz pötrétei megállóhelyén szerzett tapasztalatok alapján szeptember 13-tól a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék és a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal egyes megállóhelyei előtt is előre jelezni kell a leszállási szándékot – áll a MÁV sajtóközleményében.

Őcsényhez közelít egy Gemenc Interregio. A fönti képen Várda határában robog egy Halikon a 36-os vonalon Fonyód felé (fotók: Vörös Attila)

Szeptember 13-ától:

  • a Kaposvár–Fonyód vonalon Kapostüskevár, Várda, Somogyjád, Pamuk, Somogyvár, Öreglak, Tatárvár és Pusztaberény;
  • a Sárbogárd–Bátaszék vonalon Tengelic, Fácánkert és Őcsény;
  •  a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas vonalon Alsónyék;
  • a Szentlőrinc–Sellye vonalon  Királyegyháza-Rigópuszta, Gyöngyfa-Magyarmecske, Sumony, Okorág-Kárászpuszta és Kákics;
  • a Pécs–Villány–Magyarbóly vonalon Pécsudvard, Szőkéd, Kistótfalu, Vokány, Palkonya és Villánykövesd;
  • a Villány–Mohács vonalon pedig Márok, Bóly, Nagynyárád és Középmező megállóhelyen a személyszállító vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van felszálló utas vagy a leszállási szándékot időben jelezték.

Az ezeken a vonalalakon közlekedő alacsonypadlós Desiro motorvonatok leszállásjelzésre is alkalmasak. A leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók. A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik. Olyan esetben is, amikor a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas, ha a szerelvényen a leszállásjelző berendezés meghibásodik vagy olyan vonat közlekedik, amire nincs telepítve.

Ha nem Desiro jön, akkor mindenképp megáll a megállóban, így Palkonyán is. A Desirókat Bézével és mozdonyos szerelvényekkel is gyakran pótolják Pécs környékén

A feltételes megállás bevezetésével egy-egy – fel- vagy leszálló utas hiányában – kihagyott megállóhellyel menetidő takarítható meg, így jobban tudják tartani a menetrendet a vonatok. A bevezetést követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolajfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal.

A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és járatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain hangos utastájékoztatással is felhívják a közlekedők figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa a felszállni szándékozókat.

A feltételes megállóhelyek rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében; illetve 2021 májusa óta Gyékényes–Pécs vonalon, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszon  is e rendszer szerint járnak a Pannónia InterRégió és egyéb járatai.

Vokány is feltételes megálló lesz a 65-ös vonalon

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek