Újabb komoly MAX-rendelés, felpörög a Norwegian

iho/repülés   ·   2022.05.31. 12:00
norwegian1

Egyetlen típusra épülő koncepció, a 787-eseket már leadta a társaság. A lényeg: legyen minimális a lízingelt gépek aránya a saját tulajdonhoz képest.

Megtörtént az előzetes megállapodás, a Boeing ötven 737 MAX 8 keskenytörzsű utasszállítót gyárt le a low-cost légitársaságnak, ráadásul még 30 példány opciós lekötését is rögzíti a szerződés, amit végleges formájában júniusban írnak alá.

(fotók: Norwegian)

Hogy pontosan mit kell tisztázni, azt nem lehet tudni, de gyanítható, hogy még az ár körül is lehet némi vita, mert a közlések nem térnek ki a rendelés értékére. Ami ebben az üzletben azért különleges fontosságú, mert ahogy a légitársaság elnöke, Svein Harald Øygard szavaiból kiderül, a Norwegian a flottája nagy részét a jövőben nem bérelni, hanem tulajdonolni akarja, ami alacsonyabb költségszintet és pénzügyi megerősödést jelent. A megállapodás korszerű, fenntartható üzemanyagokkal üzemeltetett flottát céloz, mondta az elnök.

Valamennyi híradás említi, hogy tehát a beszerzendő gépek annak ütemezése szerint érkeznek be, 2025 és 28 között, ahogy a jelenlegi lízingben üzemeltet gépek szerződései lejárnak. A Norwegian mostani flottája az adatbázisok szerint 67, köztük 64 aktív keskenytörzsűből áll, amelyek közül csak három a MAX, a többi hasonló kapacitású de korábbi generációs 737-800-as. A beszerzés tehát viszonylag kevés nettó növekedést jelent gépszámban, viszont a példányok saját tulajdonban és jóval gazdaságosabban, nomeg kisebb károsanyag-kibocsájtás mellett repülnek, mint a jelenleg használtak.

A légitársaságnak ugyan 2019-ben volt egy 92 gépes MAX-rendelése, azonban a típus (azóta nagyrészt feloldott) leállításával, a Norwegian ezt a beszerzést akkor lemondta, és emiatt meglehetősen komoly jogi konfliktusba került a gyártóval. A légitársaság szerint a mostani egyesség egyúttal ennek a vitának a lezárását is jelenti.

A nagy flottafrissítésig azért az időt a Norwegian bérlésekkel hidalja át, ennek keretében az AirCap ad lízingbe tíz MAX-ot és a következő év nyarán a cég már nyolcvan gépet repültet majd. Ugyanakkor a flottatisztítás és nyilván az átalakított koncepció jegyében – a Norwegian már nem akar hosszútávot repülni – a légitársaság nemrég leadta utolsó szélestörzsű, nagy hatótávolságú Boeing 787 Dreamlinerét is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.