Újabb profitzuhanás jövőre?

iho/repülés   ·   2011.09.21. 13:48

Igaz, az idei év pedig sikeresebbnek tűnik, hiszen az IATA 4 milliárd dollárnyi profitot várt s az eddigi adatok szerint a végösszeg akár 6,9 milliárd dolllár is lehet. Igaz, márciusban eredetileg még 8,6 milliárd dollár volt a cél, de ezt később a japán földrengés és szökőár, majd a japán gazdaságot (így a légiközlekedést is) alapjaiban érintő atomkatasztrófa, az európai és amerikai gazdasági nehézségek felerősödése illetve a közel-keleti forradalmi események miatt  júniusban 4 milliárd dollárra kurtította vissza.

Több utas, több bevétel, kevesebb profit <br>(fotó: airliners.net)

„A légitársaságok kissé több nyereséget érnek el idén, mint gondoltuk volna”, tette hozzá Tony Tyler, az IATA vezetője. „Ez jó hír. Figyelembe véve a magas olajárakat és a gazdasági élet bizonytalanságait, nagy teljesítmény ez.” Tyler szerint továbbra is nagyon alacsony maradt a légitársaságok profitrátája, azaz bevételeik nagyon kis része maradt csak meg nyereségként, köszönhetően a folyamatosan növekvő költségeknek. Ezt a trendet figyelembe véve, a várható további gazdasági visszaesések, a recessziós félelmek miatt az IATA szerint nem lesz tartható az idei csaknem hét milliárd dolláros eredmény: 4,9 milliárdra számítanak csupán szakértőik.

„A légitársaságok nagyon kemény piacon küzdenek egymással jelenleg is és 2012-ben még nehezebb lesz a helyzetük” jósolja most Tyler. Az elsődleges nehézségek között említhető az államadósságtól nyögő Nyugat-Európa egyre mélyülő gazdasági válsága. A várakozások szerint az idei év negyedik negyedéve, illetve 2012. első féléve különösen gyengének ígérkezik mind a személyszállítás, mind a légi áruszállítás területén.

Cargofronton a helyzet nem javult <br>(fotó: designcdt.com)

Az IATA azonban jelzi, az utasszám az előre jelzettnél is erősebben bővülhet idén. A 4,4 százalékból így már 5,9 százalék lett a jóslat. A legnyereségesebb területnek az ázsiai-csendes óceáni régió számít, itt jelentkezik az idei profit túlnyomó része, 2,1 milliárd dollár. Az észak-amerikai légitársaságok követik ezt 1,5 milliárddal, az eddigi 300 milliós várakozást alaposan felülmúlva.

Azt is illik hozzátenni a bíztató számokhoz, hogy még így is óriási zuhanást szenved el a piac tavalyhoz képest: 2010-ben a szövetség tagjai összesítve 18 milliárd dolláros profitot értek el.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.