Verseny Indiában, európai indulókkal

iho/repülés   ·   2012.04.02. 08:00
nyito

Ideje lesz: a Hindustan Aeronautics (HAL) licenc alapján gyártott Hawker Siddeley HS 748-asainak prototípusa még 1960. június 24-én szállt fel. A brit típust eredetileg a legendás Douglas DC-3/C-47 Skytrain felváltására tervezték meg. Indiában HAL-748-as típusjelzéssel 89, Series 1 és a nagyobb felszállótömegű 2 sorozatba tartozó gépet gyártottak. Ebből az Indiai Légierő 72, míg az Indian Airlines 17 gépet vett át. A légierő utolsó 20 gépe a Series 2M-sorozatba tartozott, amely nagyméretű teherszállító ajtót kapott.

Az öreg turbopropok helyett még 2012-ben 56 szállítógép beszerzésére írnak ki pályázatot. A tenderen az Airbus Military égisze alatt készülő EADS CASA C-295M és az Alenia Aermacchi C-27J Spartan lesz a két valószínű induló. A Defexpo India 2012 kiállításon elterjedt információk szerint a 2010-ben már kiadott, a piaci lehetőségeket felmérő előzetes információkérő felhívást még az idén a tender kiírása követi. Az első 16 gépet megvásárolná India, míg a maradék 40-et szokás szerint licenc alapján gyártanák le. Meglepetés, hogy India nem ragaszkodik a HAL közreműködéséhez, azaz már polgári vállalkozás is jelentkezhet majd a hazai licencgyártásra. A szakértők szerint több indiai nagyvállalat, így a Larsen & Toubro, a Mahindra & Mahindra és a Tata is képes lehet ezeknek a típusoknak a gyártására.

Harcban az indiai megrendelésért: CASA C295M

Az információk szerint az első gépnek a szerződés aláírását követő két éven belül meg kell érkeznie Indiába, míg a következő, külföldön gyártott 15 gépnek pedig az első után 24 hónapon belül. A tervek szerint egyéves szünettel kezdődhetne ezután a 40, hazai összeállítású gép legyártása, évi nyolc repülőgépes ütemben.

A Defexpo 2012 kiállításon mindkét szóba hozott szállító megjelent. Az Airbus Military igyekezett kihangsúlyozni, hogy a C-295 már számos légierőben szolgál, míg az Alenia a C-27J és a Lockheed Martin C-130J közötti azonosságokra, így a közös hajtóművekre koncentrált. India jelenleg hat, különleges feladatokra is alkalmas C-130J-30-as szállítógépet használt a 77. század színeiben és várhatóan a hatgépes opciót is lehívja.

Alenia C-27J: az olasz típus üzemeltetési előnye, hogy egyezik a hajtóműve a Herculesével

A Pakisztánnal és Kínával határos ország erőltetett ütemben fejleszti szállítógép-kapacitását. A hat, már meglévő C-130J-30 mellé 10 Boeing C-17A Globemaster III-as stratégiai szállítógépet vásárolt, és folyik a 105 gépes Antonov An–32-es flotta modernizációja és felújítása is.

Kapcsolódó hírek