Wizz Air: nagy tervek az A321XLR-ekkel
Bár a fapados első Airbus A321XLR-jének a leszállítása csak két év múlva várható, a légitársaság a nyilvánosság elé lépett az új típussal kapcsolatos elképzeléseivel: már vizsgálják a hosszú hatótávolságú, keskeny törzsű repülőgépek lehetséges útvonalait.
Krislen Keri, a Wizz Air emirátusi leányvállalatának a kereskedelmi vezetője a Thaiföldön megrendezett, a légiforgalmi lehetőségekről tartott Routes Asia konferencián többek között a jelenlegi géptípusok a Wizz Air flottáján belüli jövőjéről, valamint a keleti terjeszkedésről beszélt. „Bár Budapestről is van lehetőség az XLR használatára, úgy gondoljuk, hogy a legkézenfekvőbb megoldásokra Abu-Dhabiból és az Egyesült Királyságból van lehetőség, a típus képviselőit az első lépcsőben feltétlenül ezekbe az országokba telepítjük. Ettől függetlenül egyelőre semmit sem zárunk ki, de előbb elemezni fogjuk a piacot” – fogalmazott Keri.
A Wizz Air jelenleg 47 példányt rendelt meg a típusból, az első repülőgépek várhatóan 2024 végére állhatnak szolgálatba. A légitársaság röviden már korábban is kitért vonatkozó szándékaira, vagyis az A321XLR-eket a lehető legsűrűbben székezik fel, összesen 239 ülőhelyre, és a leghosszabb útvonalakat tervezik majd repülni. Korábban azt is meglebegtették, hogy korlátozottan érdeklődnek a hiperkonkurzív transzatlanti piac iránt, amelyre más jövőbeli A321XLR-üzemeltetők, például a JetBlue már bejelentette terveit – a jelenlegi koncepció szerint a repülőgépeit mégis a Közel-Keleten és azon túlra összpontosítja.
Abu Dhabi mellett London továbbra is a Wizz Air kiemelkedő piaca. Luton jelenleg a légitársaság második legnagyobb bázisa, hozzávetőlegesen hetven európai és észak-afrikai célállomással. A közelmúltban kialakult viták ellenére a légitársaság az elmúlt öt évben több mint 15 millió utast szállított a mérsékelt kapacitású bedfordshire-i repülőtérről, és a kereslet tartósan fennáll.
Ugyanakkor az elmúlt hónapokban a Wizz Air számos, új célállomással bővítette kínálatát Ázsiában: többek között decemberben Üzbegisztánnal, októberben a Maldív-szigetekkel, szeptemberben pedig Szaúd-Arábiával. Jelenleg valamennyi útvonalat a társaság Airbus A320-as és A321neo típusú repülőgépei teljesítik, utóbbiak kishíján 4000 tengeri mérföld (7408 kilométer) hatótávolságot kínálnak; a hamarosan megjelenő A321XLR azonban ezt az akciórádiuszt 4700 tengeri mérföldre (8704 km) terjeszti ki, lehetővé téve az Európából és az Egyesült Arab Emírségekből történő mélyebb, ázsiai és afrikai terjeszkedést.
Keri kitért az Abu-Dhabiban az egy megállóval történő csatlakozások lehetséges lehetőségeire is, de megjegyezte, hogy a légitársaság továbbra is a pont-pont alapú járatok üzemeltetésére összpontosít, hogy megőrizze ULCC (ultra low-cost-carrier, azaz a minden vonatkozásban fapados légitársaság) versenyelőnyét. A szakember nem zárta ki az önálló összeköttetések lehetőségét sem, hozzátéve, hogy a légitársaság vizsgálja, hogyan lehetne ezt minél kifizetődőbben megvalósítani. „Az XLR révén hálózatunk legtávolabbi pontjait kívánjuk összekötni. Nyilvánvalóan Európa is a tervben van, de ami a legfontosabb, az ázsiai régió is. Délkelet-Ázsia és az indiai szubkontinens, valamint Közép- és Nyugat-Afrika lehetséges desztinációit vizsgáljuk” – fejtegette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!