Osprey-ek Budapest egén. Megkezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése. A gyakorlat részeként október 29-én két CV-22B Osprey típusú konvertiplán tartott bemutató repülést Budapest felett. A Halászsas ritka légijármű, főképp Magyarországon. A helikopterként és légcsavaros repülőgépként is közlekedni képes Osprey ma már a négyből három nagy amerikai haderőnem (légierő, tengerészeti légierő, tengerészgyalogság) kötelékében repül, a szolgáló gépek száma 2017-ben lépte át a négyszázat.

Jövőre egy féléves vágányzárral gatyába rázza a MÁV a 100a vonal Nyugati és Köki közötti, kritikán aluli állapotú szakaszát (fotó: Vörös Attila)

Jövőre megújul a Nyugati–Köki szakasz. A MÁV Zrt. tervei szerint 2020 áprilisában kezdheti meg a 100a vonal tíz kilométeres, belvárosi részének átépítését. A várhatóan fél évig tartó, vágányzárakkal járó munkálatok során többek között cserélik az ágyazatot, a felépítményt és a váltókat, továbbá szükség szerint javítják a biztosítóberendezést és a felsővezetéket is.  A cél a vonalon tapasztalható problémák kezelése, a nyolcvan kilométer per órás pályasebesség visszaállításával pedig a menetrendszerűség fenntartása, ezért a vasúttársaság jövőre hatmilliárd forintot csoportosít át, hogy a 100a kritikus szakaszainak állapotán javítson.

Újabb jelentős Credo-beszerzés. A Volán Buszpark és a Volánbusz négy tenderrel összesen háromszáztizenkilenc autóbuszt vásárol a Kravtex Kft.-től: kétszáztizennyolc elővárosi kialakítású, alacsony belépésű Credo Econellt, valamint százegy regionális kivitelű, normálpadlós Credo Inovellt. Az üzlet értéke nettó 13,6 milliárd forint. A két modellből így már körülbelül kilencszázat állít forgalomba a gyártó néhány év alatt. A megállapodás további harminchárom jármű (huszonkét Econell és tizenegy Inovell) megrendelését is lehetővé teszi.

Majdnem háromszázhúsz új Credo Econell és Inovell állhat forgalomba 2020 nyaráig (fotó: Credobus)

Megszépültek a Tiszai peronjai. A miskolci főpályaudvar 1960-as években épült, betonszerkezetű perontetőinek felújításához még 2016-ban kezdett hozzá a MÁV. Legelőször a nyolcadik és kilencedik vágányok közötti „D” perontető készült el, majd 2017-ben a „C” peronét, idén pedig a második és a harmadik vágányok közötti „B” perontetőt renoválták a MÁV „50 megújuló állomás” elnevezésű felújítási és karbantartási programjának részeként. A megszépült infrastruktúrát október 31-én vehették birtokba az utasok. A „B” perontetőt a MÁV FKG Kft. kétszázötvenmillió forintból újította fel.

Megújulhat öt dunai kikötő. Összesen kilencszázmillió forintból korszerűsödhet Dömös-átkelés, Esztergom, Komárom, Visegrád és Zebegény személyforgalmi kikötője. A projekthez az ITM ötszázmillió forintot ad költségvetési és kohéziós forrásokból a Széchenyi 2020 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében, vissza nem térítendő támogatásként. A fennmaradó részt a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft. saját forrásból fedezi.

Háromszáz új, neo verziójú Airbust vesz az indiai IndiGo diszkont légitársaság (fotó: Airbus)

Háromszáz Airbust vesz az IndiGo. Az indiai légitársaság az A320-as gépcsalád különböző neo-típusaiból kért: a listán A320neo, a hosszabb törzsű A320neo, valamint a különösen nagy hatótávolságú A321XLR is szerepel. Az IndiGo a neók legnagyobb üzemeltetője kilencvenhét géppel, miközben százhuszonnyolc „klasszikus” A320-as is repül a flottájában, és ezzel a gépcsalád legnagyobb üzemeltetője. Az ezredik neót is a diszkont légitársaság vehette át néhány héttel ezelőtt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!