A BKK nem fogadja el a BKV költségszámításait
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem fogadja el indokolt költségként a BKV igazgatósági elnökének múlt heti levelében bemutatott, a szolgáltatói buszokra vonatkozó számításait – derül ki a BKK vezérigazgatójának Bolla Tibor BKV-vezérigazgatóhoz címzett leveléből.
A dokumentum Várszegi Gyulának, a BKV igazgatósági elnökének a főpolgármesterhez írt levelére reagál, amelyben 150 autóbusz külső üzemeltetésére 3-3,5 milliárd forintos költségnövekedéssel számol a BKV fix költségeinek magas arányára és változatlanságára hivatkozva.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója jelezte, előzetesen nem állt módjukban ellenőrizni az alapítónak megküldött adatokat. Arról tájékoztatta Bolla Tibort, hogy a levélben írt költségértékeket a BKK túlzónak tartja, sem az összeget, sem a megállapításakor alkalmazott költségkalkulációs modellt nem tartja elfogadhatónak. A kalkuláció alapvető hibájának nevezte, hogy noha a BKV-tól megrendelt autóbusz-üzemeltetési szolgáltatások 10 százalékot meghaladó mértékben csökkennek, a közvetett költségeket változatlannak tekintik, sőt egyes változókat is fix költségként próbálnak elismertetni.
A dokumentum szerint a fix általános költségként megjelölt összegek egy része a valóságban változó, tehát a forgalmi teljesítmény csökkenésekor is kevesebb lesz. Vitézy Dávid ezek között említette egyebek mellett a munkaruhákat, a szociális és egészségügyi költségeket, bizonyos logisztikai költségeket és számos más elemet. Hozzátette: ezeket fix költségen nem lehet érvényesen elismertetni.
A BKK álláspontja szerint a fentieken túl az általános költségek egy érdemi hányada is olyan, amely a menedzsment munkaszervező képességétől és érdemi tevékenységétől függően lehet változó vagy állandó költség. Ilyen például a buszgarázsok működési költsége, a hatékony üzemméret megválasztása és a műszaki üzemeltetési modell kialakítása. Ezek ésszerű átszervezéssel, hatékonyságjavítással rövid időn belül is csökkenthetők, így a BKK egyeztetést kezdeményez – olvasható a levélben.
A társaság hasonlóan túlzónak tartja a Várszegi Gyula levelében feltüntetett, az egyszeri létszámleépítésre vonatkozó 500-600 millió forintos összeget.
Vitézy Dávid leszögezte: a BKK illetékes hatóságként járt el, a bemutatott költségeket pedig nem fogadja el, és tárgyalást kezdeményez a valóban indokolt költségek mértékének meghatározásához.
Az MTI információi szerint ez arra vonatkozik, hogy tiltott állami támogatás volna olyan összeget kifizetni, amelyet az illetékes hatóság nem minősít indokolt költségnek, vagyis a főváros jogszabályt sértene a BKV igazgatósága által kért 3 milliárd forint kifizetésével.
Az új buszüzemeltetési modellel kapcsolatos tenderen a VT-Transman adott be ajánlatot 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaro busszal. A BKK és a BKV igazgatósága október elején úgy döntött, eredményesnek minősíti az eljárást, Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke ugyanakkor a főpolgármesternek küldött levelében azt írta: a 3-3,5 milliárdos többletköltség ellehetetleníti a BKV-t. Ezért Tarlós István a közgyűlés döntésére bízta a kérdést, a testület pedig hétfői rendkívüli ülésén visszautalta azt az igazgatóságokhoz. A tenderen várhatóan kedden hirdetnek eredményt.