A Keleti és a Nyugati felújítása: kőbe vésik a fejpályaudvarok rendszerét

Zöldi Péter   ·   2017.10.28. 11:15
keleti01_00

Még az idén megköthetik a támogatási szerződéseket a Keleti és a Nyugati pályaudvar felújításának előkészítésére – számolt be róla a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteki közleményében. A közlemény utal egy 2016. novemberi kormányhatározatra, amely rögzíti Magyarország rövid és középtávú kötöttpályás fejlesztéseihez kapcsolódó beruházások projektlistáját. Ezen kezdetektől szerepelnek a Budapest Keleti és Budapest Nyugati pályaudvarok épületfelújításai is. A kormány az előkészítési feladatok elvégzésére két-két milliárd forintnyi forrást adott.

A minisztériumi tájékoztatás szerint a projektgazda MÁV Zrt. 2017. október 18-án benyújtotta a két kiemelt projekt támogatási kérelmét. A kérelmek értékelése haladéktalanul megkezdődött, a támogatási szerződéseket akár még az idén megköthetik.

A jelenlegi ütemezés alapján 2018-ban megtörténik a hazai vasúti közlekedésben központi szerepet betöltő, műemléki védettség alatt álló épületek felújítását célzó tervpályázatok előkészítése. Az elkövetkezendő években valósulhatnak meg a munkálatok megkezdéséhez szükséges további, egymásra épülő feladatok, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése, az építési engedélyek megszerzése, és a kiviteli tervek kidolgozása.

Egy kilométerrel távolabb onnan, mint ahol lennie kellene: Keleti pályaudvar

Ez mind nagyon szép és jó, itt is leírtuk többször, tarthatatlan, ami a budapesti főpályaudvarokon folyik, a pontot az i-re a múlt heti vakolatomlás a Nyugati pályaudvaron elég szépen felhelyezte. Sanda gyanúnk ugyan van, hogy nem kiállt azonnal sokmilliárdos, uniótámogatta nagyberuházásokért a helyzet, több okból is.

Az első az uniós pénz ördöge. Ahol ez megjelenik, ott programadók, koncipiátorok, megrendelők, tervezők kiesnek a napi ésszerű, működőképes szerepeikből, teljesen érthető módon. Mindenkivel ez történik, akár a mesebeli szegény halász feleségével, ha addigi érdemein, képességein, álmain túlterjedő anyagi lehetőségekhez jut. Egy ésszerű, a meglévőt figyelemmel megóvó, a jövő fejlesztéseinek lehetőséget hagyó, a mai működésképtelenséget jó gazda szintjén működőképességre változtató beavatkozás kell, de nem kell toronyóra és aranylánc sem.

Különösen akkor nem, ha a fejpályaudvarok helyzete minden ezt cáfoló nyilatkozat, magabiztos vasútügyi megmondások ellenére inog. Inog, mert a XXI. századba már jó alaposan belelépve, családonként másfél gépkocsival, exponenciálisan megnövekedett és tovább növekvő mobilitási lehetőségek és igények tengerében egyszerűen vállalhatatlan a közösségi közlekedés gerincét alkotó vasúthálózatnak az a ledugózása az ország közepén, amit az olyannyira óvott fejpályaudvarok jelentenek.

A fejpályaudvari technológia 130 év alatt nem sokat változott...

Ezügyben nyilvánvalóan nem kell vasúti berkeken belül lévő emberek megmondásaira alapozni, egyszerűen azért, mert ez nem az ő kompetenciájuk. A vasút tud (talán) üzemeltetni, mozdonyokkal kocsikat elhúzni innen oda, de egy önálló, urbanisztikából, jövőkutatásból, város- és területfejlesztésből összegyúrt, éppen formálódóban lévő tudományágba nem igazán kell beleszólnia. Sőt, fel kell készülnie arra, hogy a jövőben majd éppen e tudományág alapján fogják megmondani neki, honnan és hány kocsit kell hová továbbítania.

Úgyhogy tetőfedők, lakatosok, kőművesek, díszítő- és szobafestők előre, fel a Nyugati és a Keleti pályaudvar megújításáért! Rozsdamarta vastagozatokat cserélni, omló vakolatokat leverni és újrasimítani, vízszigeteléseket megvizsgálni, pótolni, javítani, hiányos kőelemeket újrafaragni, esőcsatornákat revízió alá vonni, cserélni, tető fémlemezfedését francba kidobni, helyébe újat fektetni, műemléki részleteket helyreállítani! Ennyire van szükség, nem többre, hogy az épületek, a közlekedésnek e 130 éves templomai már csak hagyománytiszteletből is fennmaradjanak. Az alattuk lévő infrastruktúrához pedig majd akkor kell hozzányúlni, amikor bizonyossággal tisztázódik, hogy mi lesz a vasút szerepe Magyarországon és mondjuk Budapest elővárosi rendszerében ötven év távlatában.

Mert ha Gödről Martonvásárra akkor is csak úgy lehet elutazni, hogy az utas a Margit-hídon villamosozik közben, akkor nyugodtan le lehet húzni a (felújított) rolót a fejpályaudvarokon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek