A versenytárs Stadler nyerte <br />a Talentek karbantartását

Tevan Imre   ·   2011.08.02. 20:00
IMG_8670__5342,005__4

A kanadai-német Bombardier nagyon szeretne üzletet kötni Magyarországon. Pár hete tárgyalt Budapesten a multi néhány magas rangú képviselője arról, hogy milyen megrendeléseket elégítenének ki szívesen, és a sajtó előtt sem titkolták ezt. Ehhez képest első látásra meglepőnek tűnhet, hogy a Bombardier maga szállt ki menet közben a MÁV által kiírt közbeszerzési eljárásból, így az eddig általa karbantartott motorvonatai idegen kezekbe kerülnek.

Információink szerint hárman indultak a tíz Talent motorvonat komplett karbantartására az októberben kezdődő hat évre. Érdekesség, hogy a MÁV Gépészet Zrt. két pályázatban is (számukra sajnálatos módon a két vesztesben) érdekelt volt: alvállalkozóként szerepelt a szerelvényeket gyártó Bombardier és az ÖBB Technische Services GmbH (TS) anyagában is. A végső győztes a svájci Stadler magyar részlege lett.

Talent Kelenföldön<br />(Kemsei Zoltán felvétele)

Egyik ajánlattevő indulása sem lehet meglepetés, a Bombardier számára nemcsak azért lett volna kívánatos a nyerés, mert bizonyára presztízsveszteség, ha a konkurens tartja karban a termékét, hanem azért is, mert ők tulajdonképpen egy meglévő üzletet akartak megtartani: 2006-os, 2007-es megérkezésük óta (először persze garanciálisan) ők gondozták a Talenteket. Az ÖBB birtokolja a legnagyobb flottát ebből a típusból, így a magyar járművekre (Taurusokra) hasonló üzletet már kötő TS-nek is feküdt volna a megrendelés. A Stadler pedig ez első olyan hazai tender nyertese, amelynek keretében a szállított szerelvényeket (hatvan Flirt motorvonatot) egy egykori MÁV-bázis teljes átépítésével létrehozott üzemben harminc évig karban is kell tartani. Nem volt titok, hogy a Stadler a pusztaszabolcsi egység szabad kapacitásait szívesen használná ki idegen vonatok karbantartására is.

Most már nemcsak a Flirt nyerő Pusztaszabolcsban a Stadlernek, hanem a versenytárs Talent is<br />(a jelöletlen képek a szerzőéi)

A versenyből először az ÖBB TS esett ki, anyaguk néhány formai követelmény be nem tartása miatt lett érvénytelen, néhány szükséges dokumentumnak például nem hitelesített magyar fordítását mellékelték. Ez után egy csaknem fél évig tartó, sokfordulós szakasz kezdődött, ahol az ajánlatkérő és a két pályán maradt versenyző tisztázhatta a részleteket. Közben az eredetileg megajánlott árat is csökkenteni kellett. Az utolsó fordulóban azonban a Bombardier már nem indult. (Visszalépésük okát firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy egyelőre nem kívánják kommentálni a történteket.) A Stadler viszont utoljára még csökkentette az árat, ami a MÁV számára bizonyára megfelelő volt, hiszen győztesnek hirdette a svájci tulajdonú céget. A szerződést a tervek szerint augusztusban írják alá.

A Stadler győzelme akár a „nagy magyar motorvonat-háború″ utolsó csatája megnyerésének is tekinthető. Ha a piacot addigra egymás között szinte teljesen felosztó három vasútijármű-gyártó multi egyike, a Bombardier (a másik kettő az Alstom és a Siemens), és az agresszívan feltörekvő, hozzájuk képest kicsi Stadler között a kétezres évek közepén lejátszódó küzdelem múltba vesző nemzetközi előzményeitől el is tekintünk, a botrányos motorvonattenderre bizonyára sokan emlékeznek.

Eddig is jártak már idegen járművek Pusztaszabolcson: kerékesztergálásra érkezett GYSEV-Szili 2010. március 10-én

A Stadler Flirtje és a Bombardier Talentje hosszú, szinte az utolsó csepp vérig végigharcolt (azaz a közbeszerzési fordulók, a döntőbizottság, majd a rendes bíróság előtti összes lehetőség kihasználásával végigvitt) tendere végül a svájciak győzelmével zárult, miután a MÁV és a pályázók által elkövetett számos szabálytalanságra, trükkre derült fény. Talent mégis előbb érkezett Magyarországra, mint Flirt, hiszen kvázi egy utolsó utáni trükkel, a hatvan szerelvényes tendertől független másik eljárásban tíz Bombardier-jármű mégiscsak beszereztetett, verseny nélkül, rövid ideig fenálló alkalmi ajánlatra hivatkozva. (Az csak utólag derült ki, hogy az akkor eltitkolt vételár nem is volt annyira alkalmi, így legalábbis kétséges, hogy a különleges közbeszerzés feltételei fennálltak-e.)

Tesztköreit futó Bombardier-szerelvény Oroszlányban 2007. március 1-én

Nos, most éppen erről a tíz Talentről van szó: ezentúl a Stadler gondoskodik róluk. Dunai Zoltán, az időközben Szolnokon alumíniumkocsitestösszeszerelő-üzemmel bővült magyar részleg vezetője mindenesetre azt ígéri: „mindent megteszünk annak érdekében, hogy ugyanolyan színvonalon tegyünk eleget ennek a megbízásnak is, mint a saját gyártású Flirtök esetében, amelyek igen magas, több mint 94 százalékos rendelkezésre állás mellett üzemelnek″, áll a cég közleményében.

Kapcsolódó hírek