Air Force One, Trump Force One

Márványi Péter   ·   2016.11.20. 16:15
afo_cim

Két teljesen más kategóriába tartozó gép

Amerikai portálokon sűrűn, olykor magyar internetes cikkekben is felbukkan a nagy kérdés, vajon mi lesz, ha Trump nem használja majd az amerikai elnökök utaztatására szolgáló két Boeing „Air Force One” 747-est, hanem marad a saját „Trump Force One” 757-esénél? Természetesen ilyenkor mindig érdemes hozzátenni, hogy az Air Force One kód csak akkor illet bármely repülőeszközt, ha az Egyesült Államok első embere tényleg ott van a fedélzeten. (Az elnöki forgószárnyas hasonló esetben a Marine One hívójelet használja, hiszen azokat a gépeket a tengerészgyalogság üzemelteti.)

Nos, aki kicsit is megismerte Trump lelkületét, az biztos lehet benne, hogy az új elnök azon a bizonyos januári napon feltehetően a maga diadalmas 757-esével érkezik majd meg Washingtonba, hogy átvegye a hivatalát, azzal a madárral, amellyel a kampányt végigrepülte, ami gazdagságának, hatalmának, győzelmének a szimbóluma lesz, amikor leszáll majd az Andrews légibázison. (Feltehetően: amikor első találkozójára érkezett a jelenlegi elnökkel, a Ronald Reagan repülőtéren landolt.)

A T-Bird sokszor volt a kampányban meggyőző háttere a jelöltnek

De aki kicsit is ismeri az Air Force One igazi funkcióit, valamint az amerikai elnökre háruló felelősséget, feladatokat, az biztos lehet abban, hogy a szimbolikus Trump Force One után Trump is, legalábbis nagyrészt és külföldi látogatásai alkalmával mindenképp, nem az őt, hanem az Egyesült Államokat jelképező Air Force One 747-esek valamelyikével utazik majd. Ezt követeli meg az elnök biztonságának igénye is, valamint az, hogy döntés- és cselekvőképes legyen akkor is, ha tízezer méterrel (bár ennek a 747-esnek nagyobb az utazómagassága) a föld felett van éppen. Ahogy ezt a jelenlegi elnök stáb egyik embere megfogalmazta: az Air Force One nem (egyszerűen) arra való, hogy az amerikai államfő egyik helyről a másikra utazzon rajta.

Mert lehet persze összehasonlítani a két madarat a kézzelfogható paraméterek szerint is, vagyis: a 747-es sokkal nagyobb, mint a Trump-féle, nem is szélestörzsű, utasforgalomban egyfolyosós 757-ese, amelynek törzs- és kabinkeresztmetszete (354 centiméter) megegyezik a Boeing 737-esével, csak lejjebb van a padlószint, hogy valamivel tágasabb legyen. Ami például azért fontos különbség, mert mondhatja ugyan Trump, hogy az övé sokkal kényelmesebb, sokkal inkább luxusjellegű a berendezése, csakhogy ez a luxus elsősorban akkor érvényesül, amikor Trump legközelebbi munkatársaival, családtagjaival repül: az elnöki stáb azonban sokkal nagyobb létszámú. Ha mindenki ott van, aki kéznél kell, hogy legyen, az a 757-esen nemigen férne el, nem beszélve azokról, akik újságíróként, egyéb feladatokkal az elnök kíséretében utaznak. Mehetnek persze más géppel is, de az szerintünk Trumpnak sem biztos, hogy tetszene, ha az ő gépével együtt egy, az övénél jóval nagyobb madár hozza a „sleppet”. Például a mostani elnöki 747-es.

Megbeszélés az Air Force One fedélzetén: tágas kabin, sok munkatárssal

Egy másik apróság: az esetek jelentős részében, ha az elnök az egyik géppel repül, tartalékként ott repül valahol néhány száz mérfölddel mögötte a másik 747-es is, hacsak épp nincs valami komoly javítani vagy karbantartani való rajta. Márpedig Trump bármilyen gazdag és hatalmas, neki csak egy 757-ese van.

Az olyan paramétereket nem is érdemes részletesen számba venni, hogy mekkora a hatótávolsága a két típusnak, az Air Force One ugyanis, Trump gépével ellentétben, alkalmas légi utántöltésre, vagyis papíron és elméletben szinte korlátlan a repülési ideje. Ráadásul még gyorsabb is, mint a másik: kevesen tudják, de a 747-es levegőhöz mért maximális sebessége a Mach 0.92, utazója 0.86, míg ugyanezek az értékek a 757-esnél Mach 0.86 és Mach 0.80.

De ezeknél sokkal fontosabb a kívülről láthatatlan, vagy csak néhány dudorban és antennában tetten érhető különbség. Az, amilyen kommunikációs rendszerrel felszerelt az elnöki 747-es, amiről gyaníthatóan a maga publicitását és média-jelenlétét sok mindennél előbbre tartó Trump sem mondana le, hiszen az egy dolog, hogy ő mindent lát, de az Air Force One fedélzetéről ugyanúgy lehet elnöki tévébeszédet közvetíteni, mint a Fehér Házból. És ha már itt tartunk, a repülő Fehér Ház kifejezés nemcsak azt jelenti, hogy a gépen ott van az Ovális szoba és az ebédlő, de ott van a Situation Room is, magyarán az a központ, amely lehetővé teszi az amerikai elnöknek, hogy minden helyzetben meglegyenek az információi és minden helyzetben tudjon cselekedni is, ha kell, akár a fegyveres erők főparancsnokaként. Ráadásul van a gépen egy nem is olyan kicsi orvosi részleg, még műtővel is berendezve.

Trump gépének kabinátmérője pontosan akkora, mint a nálunk is jólismert 737-eseké

Az elnöki 747-es másik fontos és kívülről nemigen látható tulajdonsága, hogy megvan a maga védelmi rendszere: súlyos konfliktus esetén Trump 757-ese egyszerű célpontja lehetne bármiféle ellenséges levegő–levegő vagy föld–levegő tevékenységnek, a 747-es azonban, nem részletezett, de egyöntetű nyilatkozatok szerint, kellemetlenebb falat lenne, mint rókának a sündisznó, bőven el van látva különféle eszközökkel, amelyekkel legalábbis esélye van elhárítani egy-egy rakétát, más veszélyt.

Mindazt, ami az elnök biztonságához, cselekvőképességéhez és kommunikációjához szükséges, Trump 757-esébe be sem lehetne igazán építeni, vagy ha beépítenék, akkor Trumpnak viszont minimális helye maradna a maga luxuskörnyezetének élvezetére. és akkor már nem is lenne annyira luxus a környezete. Amúgy ha Trump odaadná a Trump Force One-t egy ilyen stratégiai átalakításra, akkor körülbelül akkor lenne kész a gép, amikor lejár a(z első?) mandátuma.

Kellemesek a körülmények Trump gépén is, de ha mindent beleépítenének, ami az elnöknek kell, sokkal szűkösebb lenne...

Egyes hírforrások abban látják a Trump-féle váltás egyik hatását, hogy a Fehér Ház és a légierő „mint az őrült” keresi, hogyan lehetne kielégíteni az új főnök kívánalmait egy jobb, fiatalabb géppel: nos, amint ezt portálunk olvasói is tudják, az új elnöki gépek beszerzésének folyamata évek óta tart, bizonyos szerződések már meg is vannak, az új Air Force One nagyobb lesz, jobb paraméterekkel, a Boeing még gyártásban lévő modernizált Jumbójából, a 747-8-asból lesz kialakítva. A most rendszeresített két gép valóban viszonylag koros, bár nem tudom, honnan veszik magyar források is, hogy ezek a 747-esek 35 évesek: valójában 1990-ben kapta meg az elsőt a légierő. És az is biztos, hogy miközben ezek a 747-esek a közforgalomban lévő gépekhez képest jóval kevesebbet repültek és jóval kisebb ciklusszámot is teljesítettek, nehezen elképzelhető olyan légitársaság, ahol két repülőgép üzemeltetése mögött ekkora csapat és ilyen mindenre kiterjedő műszaki gondosság húzódna meg, mint a kék-fehér elnöki gépek mögött.

Trump persze mindig igyekszik valami furcsát, system-elleneset mondani, de a forró kása esete feltehetően az Air Force One használatára is igaz, azzal együtt, hogy Trump például több időt szeretne tölteni a manhattani Trump-tower tetején lévő lakosztályában, mint a Fehér Házban, de hát gyanítható, hogy a saját szolgálatai meg fogják győzni őt mind a repülőgép, mind az otthon kérdésében.

Apropó repülőgép: az igaz, hogy Trump gépén sok a 24 karátos arany, de ezzel együtt megfigyelhető, hogy a stílusa érdekes mód sokkal kevésbé csicsás, sokkal letisztultabb, esztétikusabb, mint a Trump-féle álomlakásé. Ebből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, esetleg csak annyit remélhetünk, hogy minél többet használja az új államfő a (24 karátos cuccok nélkül felszerelt) elnöki gépeket, annál inkább javul az ízlése...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.