Air Serbia New Yorkba, bővítés állami hátszélben
A légitársaság igazgató tanácsa elnökének korábbi nyilatkozata szerint a jegyek „megengedhető és versenyképes” árban jelennek meg a piacon. „Az Air Serbia számára nem cél, hogy a térség legolcsóbb légitársasága legyen, ezt az olyan diszkont társaságokra hagyjuk, mint a Wizz Air. A mi áraink megfelelnek a fedélzeti ellátás minőségének, de ezzel együtt versenyképesek lesznek a versenytársainkhoz képest” – fogalmazott Siniša Mali.
Az Air Serbia az indiai Jet Airways Airbus A300-200-asát veszi bérbe a transzatlanti járat céljára, összesen 256 üléssel, ebből 18 business osztályon. A szerb kormányfő közlése szerint még ebben az évben a légitársaság még egy szélestörzsű gépet fog beszerezni, vagyis „a járatok New Yorkba csak a kezdetet jelentik”. Korábban Chicago és Toronto került szóba további észak-amerikai célállomásként.
Az új járat már megjelent a nemzetközi jegyeladási hálózatokon is, azonban az airlineroute jelzése szerint a menetrend szerinti járat indulása egyelőre nem júniusra, hanem szeptemberre van kiírva: lehetséges, hogy az A330-as beérkezése után őszig eseti járatokat indít a légitársaság.
Mint erről korábban beszámoltunk, az Air Serbia az Etihad Partners csoport tagja. A korábban JAT Airways néven alakult cég tulajdonosi körébe 49 százalékos részesedéssel lépett be az öbölmenti társaság 2013-ban, elnyerve egyben a következő öt évre a légitársaság feletti igazgatási jogokat is, a maradék 51 százalék továbbra is a szerb államé.
A társaság egyelőre tíz keskenytörzsű Airbus-utasszállítóval, négy Boeing 737-essel és hat ATR légcsavaros-gázturbinás regionális utasszállítóval repül vagy negyven célállomásra. A budapesti járatot a társaság a téli menetrend indításakor több más vonallal együtt megszüntette, de míg más járatokat tavasszal újra indít, Budapestre továbbra sem járnak az Air Serbia gépei, a társaság igazgatója szerint ezzel az Air Serbia „a legerősebb és hosszú távon is növekedést ígérő” vonalakra koncentrálhat.
Érdekesen színezi a képet a hír, miszerint a belgrádi kormány arra kérte a főváros repülőterének kezelőjét, tekintsen el az Air Serbia több mint 22 millió dolláros adósságától. Ez gyakorlatilag egy évnyi ki nem fizetett reptéri illetéknek felel meg, jelentette egy korrupcióval foglalkozó civil szervezet. Egyébként a reptérnek szintén az állam a legfőbb tulajdonosa 83 százalékban, úgyhogy végülis nem túl nagy meglepetés, hogy a reptérkezelő cég, illetve a kormány le is mondott az összegről.
Ráadásul a civil szervezet szerint ez már a második eset, amikor a légitársaságnak úgymond elnézi a repülőtér a ki nem fizetett szolgáltatásokat, vagyis az Air Serbia megalakulása óta gyakorlatilag szinte ingyen használja a Nikola Tesla repteret. Ugyanakkor más társaságok többször keveredtek heves vitába a reptér vezetésével a számukra viszont állandóan növekvő illetékek miatt, ilyen vitája volt a Teslával a Wizznek is, sőt, másfél éve őrizetbe vették a reptér akkori főnökét a Wizz-zel kötött szerződés miatt.
Most a szerb kormány jelezte: a jövőben kitiltják a belgrádi fő légikikötőből a diszkont társaságokat, köztük a Wizz Airt is, merthogy ezeknek „a másodlagos repülőtereken van a helyük”. Ha ez bekövetkezik, akkor az Air Serbia valóban sok útvonalon nyer gyakorlatilag versenytárs nélküli monopóliumot Belgrád és Európa nagyvárosai között.
James Hogan, az Etihad elnök-vezérigazgatója közben úgy fogalmazott, az Air Serbia „a vezető brand” Európa kis légitársaságai között, és a jövendő New York-i járat azért ígérkezik sikeresnek, mert a balkáni régió felől jelenleg nincsenek közvetlen járatok az amerikai nagyvárosba. Nos, ha a diszontokat valóban kitiltják, akkor az Air Serbia ráhordóként is rendkívül kellemes pozícióba kerül.
Az Air Serbia elődje, a JAT jugoszláv légitársaság 1996 októberéig repülte a Belgrád–New York járatot DC-10-essel. A mostani járatra való felkészülés több helyszínen zajlik, a pilóták a szintén Etihad-érdekeltségű Alitaliánál kapnak típusátképzést, a kabinszemélyzet az Etihad bázisán, Abu Dhabiban, és mivel a Jet, akitől a gépet bérlik, szintén az Etihad-partnerek egyike, Hogan méltán mondhatja, hogy az Air Serbia első hosszú távú járatának beindítása nem igényel nagy befektetést.
Mindeközben a horvát polgári légihatóság tisztességtelen verseny vádjával nyújtott be keresetet az Air Serbia ellen, sőt, a társaság kitiltásával fenyegetődzik, mivel a szerb cég úgy ad el jegyeket Horvátországban, hogy az Air Serbia gépei belgrádi átszállással viszik az utasokat további desztinációkra, ez a jelenlegi európai szabályozás szerint egy Unión kívüli tagállam részéről nem követhető gyakorlat, külön-külön kellene jegyet eladni a Belgrádig és az onnan kiinduló járatokra.
A horvátok szerint ráadásul az Air Serbia tisztességtelen piaci versenyt folytat különlegesen alacsony áron kínálva ezeket a transzferjegyeket, Zágrábból Belgrádon keresztül Párizsba repülni például most olcsóbb, mint közvetlenül Zágrábból Párizsba. Hasonló panasszal élt emiatt a Lufthansa is. Az Air Serbia Zágrábon kívül Split, Dubrovnik és Pula repülőtereire is repül, vagyis az olcsó transzferárak jelentős turistaforgalmat generálnak a szerb társaságnak. Az Air Serbia a mindkét ország által aláírt európai Nyitott Égbolt egyezményre hivatkozva utasítják el a vádakat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!