Alapvetően átalakul a közlekedés Debrecenben
Debrecen polgármestere, Papp László egy sajtótájékoztatón elmondta: az Új Főnix terv részeként 15,7 milliárd forintot költenek közlekedésfejlesztési beruházásokra, melyből 1,4 milliárdot fordítanak csomópontok átalakítására. További kilencvenötmilliárd forintból épülhet meg az M35-ös autópálya új szakasza és a reptérre vezető 481-es út.
Az átalakítás egy külső és egy belső körgyűrűt, összesen ötvenkét csomópontot érint. A fontosabb csomópontoknál történő változások részleteiről a dehir.hu számolt be. A módosítások a közlekedés jelentős átszervezését vonják maga után, a városvezetés ezért úgy döntött, hogy ideiglenes, időszakos megoldások helyett inkább egy hosszú távra érvényes, új közlekedési struktúrát alakít ki. Az összefüggő koncepciót képviselő közlekedésfejlesztési program a város tervei szerint 2020-ra fejeződhetne be.
A Debrecenben és az agglomerációban élők által használt autók száma folyamatosan növekszik: míg 1999-ben még csak ötvenötezer autót regisztráltak, 2016-ban már kilencvenezernél is több autó használta a megyeszékhely útjait. Több csomópont túlterheléssel küzd, például a Kossuth és a Burgundia utcák keresztezésénél naponta ötvenötezer autó halad.
Az idén áprilisban kezdődő munkálatok részeként szinte az összes érintett csomópontban módosítják a jelzőlámpák beállításait – a négy ciklusra beállított jelzőlámpák három ciklusra módosulnak, így egyet szét lehet osztani –, ezáltal a csomópontok kapacitása átlagosan ötven százalékkal fog növekedni, dinamikusabb haladást eredményezve. Elsőként az Árpád tér és a Nyíl utca kereszteződését módosítják, ezzel a Szabó Lőrinc utcáig jelentős zöldhullámot lehet majd biztosítani.
A program a kerékpáros közlekedésben is jelentős előrelépést hoz majd, mivel a kerékpárút-hálózatot is érintő csomópontoknál biztosítani fogják a biztonságos átvezetést. Továbbá nyolc kilométernyi új bicikliutat és kerékpáros övezetet építenek meg.
Jelentősen átalakul a belváros közlekedése is: egyirányúvá teszik a kelet-nyugati irányú főutcákat, így a Széchenyi és a Kossuth utcán nyugatról keletre, a Szent Anna és a Miklós utcákon pedig keletről nyugati irányba lehet majd több sávon haladni. De egy meghökkentő újdonságot is hoz magával az egyirányúsítás: mivel a trolibusz-hálózat átépítését már nem tudja állni a program kerete, ezért a trolibuszok az egyirányúsított utcákban külön sávban, és a forgalommal szemben is közlekednek majd.
A déli elkerülőt a tervek szerint jövő februárban adhatják át. Az egyik legnagyobb volumenű beruházás a Nagyállomás intermodális csomóponttá történő átépítése, valamint a Petőfi tér ezzel egyidejű rekonstrukciója, ami miatt októbertől első körben három hónapra lezárják a városon áthaladó 4-es út Petőfi tér környéki szakaszát. Ehhez kapcsolódva átalakítják az István út és a Szoboszlói út csomópontját. Csak a Füredi út és a Sínai utca csomópontjának átalakítása csúszik át 2018-ra, a többi helyen még az éven végeznek a munkákkal.
Debrecen önkormányzata kétoldalú együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb, hetvenötmillió felhasználóval rendelkező közösségalapú navigációs és közlekedési alkalmazásával, a Waze-zel, mely a megállapodás szerint leköveti a közlekedési változásokat, azzal a céllal, hogy színes adatbázist hozzanak létre a szolgáltatón keresztül. Debrecen Budapest után a második olyan magyar város, amely együttműködik a szolgáltatóval.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!