Azerbajdzsánt is meghódította az Alstom

iho   ·   2014.05.15. 14:30
400px_ktz_kz8a

Az azeri nemzeti vasút (Azərbaycan Dəmir Yolları, ADY) és az Alstom által Bakuban szignózott kontraktus értéke háromszázmillió euró. A szerződés-aláírási ceremónián tiszteletét tette Franciaország elnöke François Hollande, valamint Ilham Aliyev azeri elnök is. A megállapodás opcionálisan tartalmazza a mozdonyok karbantartását, az ahhoz szükséges műhely létrehozását, műszaki segítséget, valamint a mozdonyvezetők és szerelők kiképzését. Az opció lehívásáról a következő fél év során dönt az ADY.

Az Alstom Transport Russia vezérigazgatója, Thibault Desteract elmondta, Azerbajdzsán stratégiai jelentőségű tranzitország Európa és Közép-Ázsia között, az új, modern mozdonyoknak köszönhetően pedig az ország tovább növelheti az áruk és nyersanyagok szállítási kapacitását.

A Global Rail News arról ír, hogy a KZ8A sorozatú, kétszekciós villamos mozdonyok legnagyobb üzemi sebessége százhúsz kilométer per óra lesz. A négy kéttengelyes forgóvázon nyugvó, harmincöt méter hosszú, kétszáz tonna tömegű gépek mozgatásáért aszinkron vontatómotorok felelnek. 8800 kilowatt teljesítményükkel akár kilencezer tonnás tehervonatok továbbítására is alkalmasak lesznek.

A Kazah Vasút (KTZ) kétszáz gépes rendelése után most Azerbajdzsán vesz az Alstom-KTZ-Transzmasholding konzorciumának KZ8A típusú kétszekciós villamos mozdonyából<br>(fotó: pfoto-rzd.com)

A gépeket az Alstom, a kazah nemzeti vasút (KTZ), valamint az orosz Transzmasholding közös vállalata, az EKZ építi meg kazahsztáni üzemében, Asztanában. A gyár jelenleg kétszáz KZ8A-t, valamint kilencvenöt KZ4AT személyvonati mozdonyt épít a KTZ számára, 1,3 milliárd euró értékben. (A kazah beszerzésről itt írtunk.) Az azeri KZ8A-k gyártása 2016-ban kezdődik, az utolsó mozdony várhatóan 2018-ban gördülhet ki a gyárból.

Azerbajdzsán közel háromezer kilométernyi széles, 1520 milliméteres nyomközű vasúthálózatának negyvenhárom százalékát három kilovoltos egyenárammal villamosították, azonban az 1272 kilométernyi pályán elkezdték átépítik a rendszert 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramúra.

Az Alstom az azeri főváros metróvállalatával, a Bakı Metropolitenivel is aláírt egy kölcsönös együttműködési nyilatkozatot, amelynek értelmében új szerelvényeket tervez Baku jelenleg még két vonalból álló metróhálózatára. Az Alstom-metrók a kiöregedő szovjet vonatok helyére, valamint a még építés alatt álló két új vonalra kerülnének. Végleges megegyezés két hónapon belül várható – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek