Austrian-kérdőjelek: keleti zűrök, Fokker-kivonás

iho   ·   2014.04.15. 16:45
cim

A típuscsalád egyik utolsó nagy üzemeltetője, az Austrian Airlines, a Fokker 70/100-as flotta leváltását tervezi, de még nincs döntés az utód típusról, olvasható több szakportálon is. Az AUA elsősorban a kelet-európai hálózaton használja ezeket a sugárhajtású utasszállítókat, amelyeknek azonban az aero.de megfogalmazása szerint nagy a fogyasztásuk és magas a karbantartás-igényük. Elsősorban a nyolcvan üléses kategóriában szükséges a váltás, vagyis a kisebbik, és még kevésbé gazdaságos F-70-esek kisorolása.

Mint emlékezetes, a kilencvenes évek közepétől a Malév is működtette ezt a típust, majd 2009-ben mind az öt gépét kivonta és eladta. Az Austrian három gépétől már ugyancsak megszabadult, de így is üzemben tart még hat Fokker-70-est és tizenöt Fokker 100-ast. Ha azonban ezeket kisorolja a gépparkból, akkor a 319-es Airbusok alatti kategóriában már csak a hetvenkét személyes légcsavaros-gázturbinás Bombardier-k, a hetvenkét személyes Dash8-asok maradnak, amelyekből tizennégy gép nem biztos, hogy le tudja fedni az eddigi rövid távú hálózatot.

Az Austrian közben magát a hálózatot is átalakítja: a ráhordó vonalak közül visszavonult Brémából, Hannoverből, Drezdából, Nürnbergből, Strasbourgból, viszont fenn akarja tartani az olyan állomásokat, mint Temesvár, Jekatyerinburg, Szocsi és Tbiliszi. Kérdés, hogy ezekre az amúgy „vékony” vonalakra, amelyek közül több már nemigen repülhető a lassú légcsavarosokkal, milyen típust állítana be a társaság.

A döntés néhány hónapon belül várható, legalábbis az Austrian elnökének egy tavalyi bejelentése szerint, ugyanakkor az is biztos, hogy a döntés elsősorban az Austrian anyavállalata, a Lufthansa Csoport együttes érdekei szerint születik meg. Ebből a szempontból érdekes, hogy egy másik leányvállalat, a Swiss számára harminc példányt rendeltek a Bombardier most berepülés alatt álló CSeries gépcsaládjából, annak is a legkisebb változatából a CS100-asból.

Egy másik lehetséges választás a száz fő körüli típusok közül az Embraer E-Jet, amelynek legújabb változatai is még „beleférnek” a rövidtávú flottaváltás 2020-as határidejébe.

A Bombardier-nek nyilván fontos haditett lenne egy újabb jelentős európai megrendelés, azután, hogy a légitársaságok jelentős része inkább kivár a fix megrendeléssel, amíg az elhúzódó program berepülési szakasza lezárul végre.

Egyelőre nem tudni ugyanakkor, mennyire hat az Austrian hosszú távú elképzeléseire a kelet-európai és közel-keleti történések okozta jelenlegi bizonytalanság. A légitársaság első negyedévi utasforgalma (tegyük hozzá, az általános európai és globális trendekkel ellentétben) 2,3 százalékkal csökkent.

Az AUA már korábban leállította damaszkuszi és bagdadi járatait, most bejelentette a tripoli vonal bezárását, azután, hogy a líbiai főváros repülőterének pályáját márciusban egy rakétatámadás rongálta meg.

De szemlátomást apasztja a forgalmat egész Kelet-Európára nézve az orosz–ukrán konfliktus is. Mindez rákényszeríti a légitársaságot, hogy „a kereslethez igazítsa a kapacitását”, fogalmazott közleményében az Austrian egyik vezetője.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek