Bezöldült az ICE, de minek?
Az egyik oldalról:
A Deutsche Bahn 2018 április elejéig nyereményjátékot hirdet: a német vasúthálózaton két ICE-szerelvény (egy ICE 3-as és egy ICE 4-es) fog közlekedni, melyeken a szokásos vörös csíkot zöldre cserélték le. Aki találkozik velük, lefényképezi, és az Instagramon a #grünspotting-hashtaggel kiposztolja, nyereményekre számíthat. A főnyeremény egy BahnCard 100-as, ezt követi huszonöt ötveneurós utazási utalvány.
A Deutsche Bahn adatai szerint az összes ICE megújuló energiaforásból származó zöldárammal közlekedik, az első kétezer fotó beérkezése után a vasúttársaság kétezer fát ültet el a Bergwaldprojekt-elnevezésű egyesülettel közösen.
A másik oldalról az SFV (Solarenergie Vörderverein = Napenergia-felhasználást támogatók egyesülete) nyílt levelet írt az ügyben az energiafelhasználók egyesületével közösen, íme a levé rövid kivonata:
A Deutsche Bahn azzal az érvvel reklámozza távolsági járatait, hogy minden BahnCard-dal, adott szakaszra szóló időkorlátos jeggyel és a céges ügyfelekre vonatkozó bahn.corporate-jeggyel végrahajtott utazás száz százalékik zöldenergiára alapozódik. Egyéb utazásoknál fennáll a lehetőség, hogy egyeurós pótjegy ellenében, az Umwelt-Plus-akció jegyében az adott utazás szintén zöldenergiából valósuljon meg.
A vonatokon terjesztett szórólapokról az utasok értesülhetnek róla, hogy az ezt illető árambeszállítói szerződést az RWE-konszerrnnel megkötötték, azonkívül rövidesen két szélerőmű-park is rácsatlakozik az vasút számára energiát biztosító hálózatra. Az SFV kérdésére vasúti körökből csak nem kielégítő mélységű válaszokat tudtak adni, amelyekből az derül ki, hogy a vasút Ökostrom-akciójának keretében nem, vagy alig keletkeztek alternatív energiatermelő kapacitások.
A vasút a különböző utazási távolságokon és különböző jegykombinációkban megtett utazások alapján kiszámolja a vasút zöldenergia-szükségletét, és ezt az egyéb energiabeszerzéseken felül vásárolja meg a szolgáltatóktól. Ugyanakkor ismertté vált, hogy az RWE energiatermelő konszern a jövőben a felére kívánja csökkenteni a megújuló energia termelésére szolgáló berendezésekre fordított kiadásait, tehát egyszerűen nem lesz meg a teljesítménybeli fedezete a vasút által zöldenergiaként aposztrofált vontatási árambeszerzéseknek.
Ebből következően semmi értelme nincsen a vasúti zöldenergia-vásárlásoknak, hiszen azok nem többletforrásból, hanem más fogyasztóktól elvonva valósulnak meg. Ugyenez forddítva is igaz: amennyiben a vasút a zöldenergia-kontingensét nem vásárolja meg az RWE-től, azt valaki más fogja felhasználni.
Eddig a levél rövid kivonata. Ami ezek után nekünk marad, az a csodálkozás: de jól néz ki az ICE a zöld csíkkal, sokkal jobban, mint a vörössel! Az érzés hasonló ahhoz, mint amikor 1995 nyarán először lehetett gyeseves Szilit zöld színben látni, mindenesetre azt is jó nagy arányban elégetett kőszénből és pakurából származó villamosenergia hajtotta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!