Boeing–Iran Air: százgépes üzlet! Vagy még több, Jumbókkal...
Az ATW a tárgyalásokhoz közelálló forrásoktól azt az információt kapta, hogy a megrendelt gépek száma több, mint száz, körülbelül hetven keskenytörzsű mellett meg nem nevezett mennyiségű 747-8-as utasszállító megvásárlásáról is szó van!
Korábban írtuk:
Megszületett a megállapodás, Iran Air–Boeing szinten, és az amerikai kormány jóváhagyásával, szándéknyilatkozat formájában – ezek a legfontosabb tudnivalók, amelyek az eddigi egyoldalú (iráni) nyilatkozatok után most már amerikai részről is nyilvánosak.
Az amerikai gyártó közleménye szerint a szándéknyilatkozat annak reményében született, hogy Irán tartja magát a nukleáris szerződéshez, és minden későbbi szerződéskötést továbbra is a washingtoni kormányzat kell, hogy jóváhagyjon.
A Boeing szóvivőjének nyilatkozata ennél többet nem árul el a részletekről, azonban a nagy hírügynökségek természetesen többet is kiszagoltak. A megállapodás iráni hivatalosságok információi szerint körülbelül száz gépre szól, nagy hatótávolságú 777-esek és rövid-közepes hatótávolságú egyfolyosós 737-esek megvételéről van szó, ráadásul új gépekről, ezek listaára összesen 25 milliárd dollár, egyébként ennek az összegnek az említése elég volt ahhoz, hogy a Boeing-részvények árfolyama 25 centet emelkedjen a New York-i tőzsdén.
Ami kissé meglepő, ahhoz képest, hogy új gépekről van szó: az első Boeing forgalomba állítását már októberre várják az irániak, ami azt valószínűsíti, és ez az üzlet pénzügyi lebonyolítását is megkönnyíti, hogy a gépek egy része lízingelt lesz, és talán olyan példányokról van szó, amelyek már a bérbeadók birtokában vannak. Mint erről korábban beszámoltunk, az Airbus a maga év elején kötött, szintén szándéknyilatkozat-szintű megállapodása a gépeladásairól John Leahy eladási főnök szerint épp azért húzódik, mert nagyon nehézkes a finanszírozás, például mert a bankok erősen ódzkodnak a hitelek megadásától.
Hogy a pénzintézetek némiképp azért bizonytalanok az ügyben, nem változik-e valamiféleképp a beszerzések körüli politikai légkör, azt érthetővé teszi, hogy Irán legfőbb vezetője, Khamenei ajatollah már korábban kifejezte ellenérzéseit bármiféle amerikai termék iráni behozatala ügyében, néhány hónapja autókról beszélt, néhány nappal ezelőtt azonban kifejezetten a repülőgép-beszerzésekről nyilatkozott meglehetős kétkedéssel, szerinte még nem világos, vajon valóban prioritás-e 300 repülőgép megvásárlása.
Az iráni légitársaságok most összesen mintegy hatvan Boeingot üzemeltetnek, többségükben 1979, az iszlám forradalom előtt beszerzett példányok. Az országban jelenleg összesen 250 utasszállító van, ebből 162 repülőképes, a többi alkatrész hiányában a földön vesztegel.
Ugyancsak fontos változás, és a nyitás jele, hogy az Európai Bizottság egy májusi audit nyomán könnyítéseket engedélyezett az Iran Air számára: a légitársaság eddig is tartott fenn járatokat Nyugat-Európába, olykor budapesti közbülső leszállással üzemanyagért, de a mostani döntés a jelenlegi 43 gépes flotta típusainak többségének lehetővé teszi az európai repüléseket.
A társaság honlapja szerint a legnépesebb típus a Fokker-100-as, ebből 16 gép szerepel a táblázatban, két A310-es, 12 személyszállító és két cargo A300-as Airbus, vagyis az európai gyártó legelső típusai. A keskenytörzsű A320-asból hat példánya, a korai 747-ersekből négy utasszállító és egy teherszállító repül a flottában, előbbiek között az egyetlen, még üzemben lévő rövidtörzsű SP-változat. Hogy ezek közül végül is valójában hány gép az, amely valóban teljesít menetrend szerinti járatokat, azt nem lehet pontosan tudni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!
Mentés