Bringások, magasba! Londoni ötlet, itthon is tetszik

iho   ·   2014.01.08. 07:45
skycycle2_cim

Több mint kétszáz kilométernyi légi bicikliút fogja átszelni Londont 2020-ra. Az ötletgazda nem más, mint Sir Norman Foster, az új Wembley stadion tervezője.

A „Skycycle” nevű út az elővárosi vasútvonalak fölött fog vezetni, és első fázisban Kelet-Londont fogja összekötni a Liverpool Street metrómegállóval hat és fél kilométeren, a projekt költsége pedig mintegy 263 millió euró.

A cél az, hogy ne csak az autóktól szabaduljon meg a belváros, de a lebegő bicikliút a tömegközlekedést is felválthassa a tekerés szerelmeseinek.

(fotó: exteriorarchitecture.com)

Londonban jelenleg mintegy fél millióan kerékpároznak, és a szakértők arra számítanak, hogy számuk megduplázódik 2020-ra – állítja a projekt portálja.

A Skycycle fejlesztői azt mondják, hogy csaknem hatmillióan közlekednek naponta ezen a szakaszon, ezért tíz vonalat alakítanának ki, amelyeken mintegy tizenkétezer biciklis tekerhetne át óránként.

– A biciklizés nagy hobbim, különösen, amikor a barátaimmal tekerhetek. Azt hiszem, azok az élhetőbb városok, amelyekben sokkal inkább bringázhatsz vagy sétálhatsz autózás helyett – nyilatkozta Sir Norman Foster. A tervező szerint a londoni lakosság életminőségének javítása és az új bringásgeneráció felnevelése érdekében elsősorban azt kell megoldani, hogy biztonságos legyen számukra a közlekedés. – Egy ilyen rendkívül zsúfolt városban az elővárosi vasútvonalak fölött kell kialakítani egy olyan kerékpárutat, ahol nem közlekednek autók – tette hozzá Foster.

Az elmúlt évtizedben mintegy hetven százalékkal nőtt a biciklisták száma Londonban, a legfőbb közlekedési útvonalakon pedig 173 százalékos a növekedés. Ezzel együtt Londonban az utazások mindössze két százalékát teszik meg biciklivel. Fontos érv volt a biztonságos bicikliút mellett, hogy 2006 és 2011 között ötven százalékkal nőtt, tehát rendkívül magas a biciklis balesetek száma.

Az ötlet máris megtetszett egy budapesti kerületi alpolgármesternek – írja a Blikk. A XII. kerületi politikus „hihetetlenül kreatívnak” nevezte az ötletet, de arról, hogy a magyar fővárosban hol lehetne hasonlót építeni, illetve miből, Váczi János már nem volt ennyire határozott.

– A megvalósítás költségeit, a városkép esetleges változását és az adott város kerékpáros közlekedőinek számát is figyelembe kell venni – tette hozzá Hegyvidék egyik alpolgármestere.

(fotografika: Blikk)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek