Egy Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Terv nyomában

Garai Szakács László   ·   2017.04.09. 21:15
ic_plusz_godolloi_atado_0

Néha jó szó szerint idézni a Magyar Közlönyt. Mint például most.

„A Kormány egyetért a nemzeti kötöttpályás járműgyártás hagyományaira, jelenlegi fejlesztéseire és eredményeire tekintettel az ágazat kiemelt fejlesztésének szükségességével. A kormány ennek érdekében elfogadja a Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Tervet.”

Mi van ebben?

Ezek:

  • még az idén egymilliárd forint a Kisföldalatti járműparkjának megújítása érdekében két prototípus tervezésére és gyártásra.
  • Jövőre négymilliárd ugyanerre, plusz 1 milliárd 500 millió a Fogaskerekű-prototípus gyártására és tervezésére, fordított sorrendben, persze... Bár...
  • A nemzetgazdasági és a nemzeti fejlesztési miniszter együtt vakarhatja a fejét amiatt, hogyan lehetne a munkaerőhiányt enyhíteni az alábbi szakmákban:
    1. hegesztő,
    2. járműszerelő,
    3. járművillamossági szerelő,
    4. elektromos szakember,
    5. forgácsoló szakember,
    6. villamos- és gépészmérnök,
    7. technológus,
    8. gépi forgácsoló/CNC gépkezelő,
    9. ipari fényező.
  • A Nemzeti Kereskedőház tartson külföldön terepszemlét, hova, hogyan lehetne elpasszolni az itthon gyártott kötött pályás járműveket.
  • A kormány (mélyen) egyetért azzal, hogy a MÁV-Start
    1. idén 3 milliárd 200 millió ért vegyen IC+-kocsit,
    2. 2018-ban ugyanerre 12 milliárd 800 millió,
    3. 2019-ben 16 milliárd,
    4. 2020-ban 13 milliárd 400 millió forintot költsön.
  • Föl kell mérni a HÉV-en és a mellékvonalakon a „használt két járműtípus jövőbeni járműszükségletét”.
  • A föntieknek lehet, hogy kéne egy „a hazai gyártók K+F+I tevékenységét támogató, és a gyártmányok tesztelését, megfelelő értékelését szolgáló vizsgálati központ.”
  • Valamint nézzék át hogy adott esetben a Magyar Fejlesztési Bankon kívül honnan és hogyan lehet elővenni erre a manit.

Gödöllői büszkélkedés: elől a 480 022-es Weöres-Traxx, mögötte a MÁV-Start saját fejlesztésű Bpmz 20-91 401-es és 400-as pályaszámú IC+ személykocsija Gödöllő állomás királyi váróterme előtt, az ünnepélyes forgalomba helyezés előtt 2014. október 21-én. A járművek légkondicionáltak, elektromos csatlakozókkal és wifivel, kamerákkal, GPS alapú utastájékoztatási rendszerrel is fel vannak szerelve. Azóta hány ilyen készült? (archív fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A föntiekhez magunkat, illetve rajtunk keresztül az MTI-t tennénk hozzá, ekképpen: 2016 nyarán írtuk, hogy „még ebben az évben megkezdődik az IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása – közölte a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, Csépke András pénteken a beszállítói tájékoztatón, Szolnokon. Húsz, nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi gyártását tervezik, amelynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. 2018-tól elindulhat a száz, belföldi közlekedésre szánt IC+-személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány harmincmilliárd forinttal támogat. A MÁV-Start belső forrásaiból is jelentős számban tudja folytatni 2020-tól a járműgyártást, de mindent megtesznek, hogy további támogatásokat, forrásokat vonjanak be, és számítanak külső megrendelésekre is, amelyekre jó esélyek mutatkoznak. Bár húsz plusz száz kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat még plusz kétszáz kocsira fogják indítani.

Csépke András hangsúlyozta: a vasúttársaság az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik, ráadásul az IC+ lesz az első olyan ülőhelyes kocsitípus Európában, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményét. A MÁV-Start szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre.”

Mindezek alapján föladnánk egy számolós feladatot önöknek, a helyes válaszokat a kommentekben várjuk. Kérdésünk:

Mennyibe kerülnek (valójában) az IC+-kocsik a Csépke-nyilatkozat és a közlönyös összefoglaló alapján?

Itt egy „oktatóvideó” is, számolás előtt, alatt és után is ér megnézni (akár többször is)!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.