Egységes közlekedés Közép-Európában?

Jávor Attila   ·   2011.09.23. 15:00
title2

A hazai közösségi közlekedés évek óta emlegetett betegsége a szolgáltatások összehangolásának, egységes rendszerének hiánya. Külön jegyváltás, összehangolatlan menetrendek, kényelmetlen átszállások jellemzik az utazásunkat. Természetes is: amennyiben nincs erősebb szabályozó elv, a társaságok mindig a saját üzleti érdekeik mentén alakítják ki szolgáltatásukat. Nem fognak olyan változtatásba kezdeni, ami az egész rendszer szempontjából kedvező lenne ugyan, de számukra veszteségesnek vagy feleslegesnek tűnik. Így pedig soha nem áll össze az egységes rendszer.

A megoldás kulcsa sokak szerint az erősebb megrendelői akarat és ellenőrzés lenne. A minisztérium ugyanis évenként megrendeli az egyes szolgáltatásokat a társaságoktól, ezért lenne rá lehetősége, hogy az egységességet, integrációt feltételként szabja. A szaktárcának állítólag nincs elég kapacitással arra, hogy a megrendelői akaratot térségenként, részletkérdésekben is érvényesítse. A szocialista kormányzat ezért 2007-ben létrehozta a Regionális Közlekedési Irodákat (RKI-k, újabban KI-k), amelyeknek fő feladatuk a közlekedési társaságok koordinálása. Az irodák azonban a mai napig nem hozták meg a tőlük várt átütő eredményt.

Történtek ugyan előrelépések (például az egységes díjszabás kialakítása), de az integrált közlekedési rendszertől még mindig fényévekre vagyunk. A sikertelenséget firtató kérdésekre az irodák általában úgy reagálnak: a minisztérium a szerződések tartalmának módosítására semmilyen jogot nem adott nekik. Így ugyan asztalhoz ülhetnek a társaságokkal, elbeszélgethetnek velük, sőt, formálisan ők kötik a szerződéseket; de a megrendelt szolgáltatás tartalmába nincs beleszólásuk: azt továbbra is a kapacitáshiánnyal küszködő minisztérium határozza meg. Hiába jelezte a szakma éveken keresztül, hogy a felépített intézményrendszer így működésképtelen, a patthelyzet megmaradt egészen a kormányzat leköszönéséig.

Egy kis lépés az integráció felé: Zircen áthelyezték a buszállomást a vasútállomás mellé <br />(fotó: Tevan Imre)

A Fidesz-kormány megalakulása után a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem az RKI-k megerősítésében gondolkozott, hanem új irányt vett: bejelentésük szerint egy holdingba szeretnék összefogni az állami tulajdonú közlekedési vállalatokat. A holding egy olyan vállalati struktúra, amely több vállalatot fog össze, de az irányítási feladatokat egy központi, a tagvállalatok feletti egység végzi. Ebben az esetben a megrendelői akaratot a leendő holding központi egysége képviselné. Az új vállalat megalakulását először 2011-re, majd 2012. január 1-jére tervezték. Információink szerint a minisztérium szeptember 16-ra igazította a holding megalakulásának bejelentését, de a tájékoztatót számunkra ismeretlen okokból el kellett halasztani. Eközben az érintett társaságoknál forrásaink szerint az elméleti felkészülésen túl semmi nem történt a holdinggá alakulás ügyében.

Groteszk kritikát jelentett ebben a helyzetben, hogy a terület- és településfejlesztéssel foglalkozó Ceurina Kft. egy olyan konferenciát szervezett Győrben, ahol többek között a közlekedési szolgáltatások integrációját tűzték ki célul. A Ceurina a Centrope elnevezésű, Bécset, Pozsonyt, Brnót és Győrt magába foglaló régió fejlesztésén dolgozik, és a célok között szerepel egy határokon átívelő egységes közlekedési rendszer létrehozása. A találkozón részt vett a MÁV, a MÁV-Start, a GYSEV, a Kisalföld Volán, a Vasi Volán, a Széchenyi Egyetem közlekedési tanszéke, a Nyugat-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség és az Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Iroda is. A felek nyitottak voltak, de konkrétumok csak az október 11-i, bécsi nemzetközi találkozón várhatók. Akár lesz eredmény, akár nem, mind a KI-k, mind a mostani minisztérium számára kínos a helyzet: egy független szervezet azt a munkát kezdte el, amit az illetékesek évek óta nem tudtak sikerre vinni.

A Centrope régió térképe <br />(forrás: centrope.com)

Megkerestük a Közlekedési Irodák központját is, de az illetékesek „szabadságon vannak”, ezért senki nem tudott nyilatkozni az ügyben.

A minisztérium és Völner Pál államtitkár a HírTV szerint a létrehozni kívánt nemzeti holdingra hivatkozik, mondván: ugyanezt a célt fogja szolgálni. A győri találkozó azonban kellemetlen kérdést helyezett a fókuszba: ha a minisztérium maga szeretné összehangolni a szolgáltatásokat, akkor hogy áll jelenleg a Nemzeti Közlekedési Holding?

Kapcsolódó hírek