Ex-dán motorvonatok dolgozhatnak Romániában
A vasúttársaság szeptember 8-án a Temesvár–Arad–Nagyvárad–Nagybánya útvonalon tartott bemutatóutat az egyik szerzeménnyel.
Az olasz AnsaldoBreda által 2010 és 2013 között épített vonatok a tervek szerint az idei decemberi menetrendváltáskor állhatnak majd menetrend szerinti forgalomba a Temesvár–Nagybánya és a Temesvár–Kolozsvár vonalakon. A járatok Temesvár és Nagyvárad között csatolva fognak közlekedni. Nagyváradon a két motorvonatból álló szerelvény szétakad, az egyik egység Nagybányára, a másik pedig Kolozsvárra halad majd tovább.
A kétrészes, 86 méter 53 centiméter hosszú, százkét tonna tömegű IC2-esek számos kényelmi szolgáltatással fogják csábítani az utasokat: a légkondicionált utastérben korszerű utastájékoztató rendszert, audiovizuális szórakoztató rendszert, vezeték nélküli internetet (wifi) és 230 voltos hálózati csatlakozókat lehet majd használni. A két, egyenként ötszázhatvan kilowatt teljesítményű, V8-as Iveco-dízelerőforrás által hajtott motorvonatok akár kétszáz kilométer per órás sebességgel is képesek lennének közlekedni, ilyen magas tempóval azonban még valószínűleg jó ideig nem fognak suhanni a román vasúthálózaton. Az utastérben százegy fix, valamint tizenkét lehajtható ülőhely található. A szerelvények Scharfenberg központi ütköző- és vonókészülékkel (Schaku) kapcsolhatók össze.
A szerelvények hétvégén megtett első próbaútjáról a Főtér erdélyi hírportál számol be, hozzátéve, hogy a szerelvény képességei a jelenlegi romániai vasúthálózaton teljesen kihasználhatatlanok. Azt csak mi tesszük hozzá, hogy ez különösen igaz arra az útvonalra, amelyen a szerelvényeket üzemeltetni szeretnék.
A dán nemzeti vasút DSB 2016-ban állította le huszonhárom szerelvényből álló IC2-es flottáját, miután hosszú évek óta szenvedett a motorvonatok műszaki hibákból eredő állandó szolgálatképtelenségeivel, ezért lehetséges vásárlót keresett rájuk. Az Astra Trans Carpatic végül 2017 júniusában első körben három, plusz opcionálisan tizenkét vonat garancia nélküli megvásárlásáról egyezett meg a DSB-vel. Az üzlet értékét nem hozták nyilvánosságra. A román vasúttársaság számításai szerint 2019 áprilisára mind a tizenöt szerelvény forgalomba is állhat – jelenti a Railway Gazette.
A romániai magánvasutak előszeretettel vásárolnak be a Nyugat-Európában kikukázott szerelvényekből. A Ferotrans-TFI például több tucat kétkocsis Buffel-dízelmotorvonatot szerzett be a holland nemzeti vasút NS-től. A 2005-ben alapított Regiotrans pedig főleg francia eredetű, már-már múzeumba való, ötven-hatvanéves motorvonatokkal szállít utasokat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!